Toegang tot zo’n 6.000 verkooppunten…
Bpost is een van de topkandidaten om kranten- en tijdschriftenverdeler AMP over te nemen. Dat schrijft zakenkrant De Tijd op basis van meerdere bronnen. AMP is nu nog eigendom van de Franse mediamultinational Lagardère, maar die zette zijn Belgische persdistributie- en retailpoot dit voorjaar in de etalage.
AMP voorziet in ons land krantenwinkels, shoppingcenters, ziekenhuizen en supermarkten van kranten en tijdschriften. Daarnaast runt de Lagardère-dochter nog zo’n 250 Press Shops en Relay-winkels in trein- en metrostations en op luchthavens. Dat brengt het totaal op zo’n 6.000 verkooppunten. Dagelijks verdeelt AMP meer dan 700.000 magazines (325 titels) en 550.000 kranten (175 titels), goed voor een marktaandeel van 90%.
Bpost en AMP mogen dan al concurrenten zijn, ze werken ook samen: zo fungeren een 40-tal Press Shops momenteel als postpunt (foto).
…en de snelgroeiende pakjesmarkt
De interesse van Bpost heeft echter ook te maken met pakjesdienst Kariboo, zo schrijft De Tijd nog. Sinds AMP die dienst in mei vorig jaar oprichtte, bestaat het netwerk al uit zo’n 700 ‘Kariboo-spots’, afhaalpunten in persverkooppunten waar zowel bedrijven als particulieren pakjes kunnen ophalen.
Door de aanhoudende daling van het brievenverkeer focussen postbedrijven wereldwijd meer en meer op de pakjesmarkt, die dankzij e-commerce een ware boost kent. Bpost beschikt nu over 1.300 postkantoren en postpunten – waaronder dus een 40-tal Press Shops – en verstuurde vorig kwartaal 13,5% meer binnenlandse pakjes, de sterkste groei ooit.
Maar de concurrentie is bikkelhard. Zo ambieert DHL in ons land een netwerk van 1.600 afhaalpunten (vandaag zijn dat er 600), nam UPS onlangs de 1.000 Kiala-afhaalpunten over en kondigde DPD aan het aantal afhaalpunten op te drijven van 500 naar 1.400.