Eind 2017 begin 2018 start Bpost een grote moderniseringsoperatie bij zijn 216 vestigingen van Press Shop en Relay in ons land. Bedoeling: een “nieuw publiek lokken dat niet meer elke dag een krant of tijdschrift koopt, maar wel veel online consumeert”.
“Nieuw publiek lokken”
Even terug in de tijd: op 1 december 2016 rondt Bpost de overname van de Belgische activiteiten van het Franse Lagardère Travel Retail af. Behalve de winkelketens Press Shop en Relay gaat het ook nog om persverdeler AMP, pakjesdienst Kariboo, verdeler van prepaidproducten Alvadis en non-fooddistributeur Burnonville. De nieuwe ‘poot’ wordt herdoopt tot Ubiway en Bpost kondigt al snel grootse renovatieplannen aan.
In La Libre Belgique licht Nicolas Meire, CEO van de retailpoot Ubiway, vandaag alvast een tip van de sluier. “Naast onze traditionele producten ‑ persartikelen, rookwaren en loterij ‑ willen we overal nieuwe categorieën introduceren zoals drank en snacks, een koffiehoek installeren en een afhaalpunt voor pakjes. Het komt erop aan een nieuw publiek te lokken dat niet meer elke dag een krant of tijdschrift koopt, maar wel veel online consumeert. Wij willen die mensen koopopportuniteiten bieden.”
Geen eenheidsworst
De franchisenemers werden in het voorjaar gebrieft. “In april hebben we het project aan de ondernemers voorgesteld”, vervolgt Meire, “via een bezoek aan een modelwinkel. We hebben hun eerste indrukken genoteerd en vervolgens het project waar nodig aangepast. De meeste uitbaters hebben me laten weten dat ze vragende partij zijn voor een snelle transformatie.” Die transformatie gaat eind dit jaar van start en Bpost zal de investeringen financieren, zo schrijft La Libre.
Toch zal er van ‘eenheidsworst’ geen sprake zijn, benadrukt Meire: “Eerder van een driekwart uniformisering. De renovatie houdt rekening met de locatie, het aantal vierkante meters en de lokale noden. Aan de Kust voorzien we bijvoorbeeld een groter aanbod persartikelen, omdat vakantiegangers nu eenmaal meer tijd hebben om te lezen.” Het resultaat is nu al te zien in vier Press Shops die sinds eind juni hun deuren openden volgens het nieuwe winkelconcept: twee aan de Kust (Knokke en Blankenberge) en twee in Brussel.
Blijft nog de vraag wat met vestigingen die te klein zijn om er een koffiehoek, afhaalpunt of extra food en non food producten in onder te brengen? Voor die locaties gaat Ubiway “op zoek naar een groter huurpand in de buurt”, verzekert Meire.