Bpost test samen met onlinewinkel Zalando ‘smart home’-technologie uit, waardoor koeriers pakjes in huis kunnen afleveren – ook al is de bewoner niet thuis. Of hoe ‘levering aan huis’ ooit ‘levering in huis’ kan worden.
Slimme deurbel, slim deurslot
“In house delivery” werkt via een app, gekoppeld aan een slimme deurbel en een slim slot. Met zijn smartphone kan de klant de deur eenvoudig openen van op afstand. De test, de allereerste waarmee het Bpost Future Lab naar buiten komt, begon met een bevraging bij 750 onlineshoppers. De helft van hen gaf volgens het postbedrijf aan vertrouwen te hebben in rechtstreekse leveringen in huis. Bij anderen speelden privacy- of vertrouwenskwesties een rol.
Vervolgens kregen enkele tientallen Zalando-klanten in de regio Antwerpen een slim deurslot en een slimme deurbel geïnstalleerd. Wanneer de koerier op het adres toekomt, duwt hij op de slimme deurbel, die verbonden is met de telefoon van de klant. De klant desactiveert het slimme slot vanop afstand en de deur gaat open. De koerier legt vervolgens het pakje in huis en sluit de deur. “Wie deelnam aan het experiment, was achteraf écht overtuigd. Liefst 93% van de deelnemers gaf zelfs aan dat ze de slimme technologie ook na de test zouden blijven gebruiken, bijvoorbeeld om de kinderen of de poetsvrouw binnen te laten”, zegt Patrick Leysen van Bpost Future Lab in Het Nieuwsblad.
Nog niet voor morgen
Een algemene invoering van de leveringen in huis is echter nog niet voor morgen, benadrukt het postbedrijf. Er zijn eerst nog enkele horden te nemen: “De installatie van zo’n slimme deurbel en slim slot is nog niet op elke voordeur mogelijk en vergt de nodige bekabeling en elektrische voeding, waardoor het kostenplaatje kan oplopen tot zo’n 300 à 800 euro. Ik denk niet dat klanten, zelfs de ‘early adopters’, nu al dat bedrag overhebben enkel en alleen om pakjes te ontvangen of te retourneren”, zegt Remko Bakker, bij Zalando verantwoordelijk voor logistieke innovatie.
“Op dit moment is de markt niet overspoeld met slimme deurbellen, maar op een bepaald moment zal die technologie wel ingeburgerd zijn”, voegt Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck toe. “Daar moeten wij klaar voor zijn. Daarom gaan we nu al na wat de klant verwacht, hoe veel tijd het proces inneemt en wat de uitdagingen zijn. Een belangrijke uitdaging is bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat de poes niet naar buiten loopt.”
Eerder experimenteerden automerken als Volvo en Audi ook al met soortgelijke technologie, waarbij koeriers online bestellingen rechtstreeks in de koffer van de auto kunnen deponeren.