DC Bornem “verouderd”
De topman van Lidl België, Jesper Højer, legde de symbolische eerste steen samen met de lokale SP.A-burgemeester. De Deen is de opvolger van de Duitser Georg Fischer, die in mei 2011 opstapte bij de hard discounter.
“Het verouderde gebouw in Bornem is te klein voor onze verdere expansieplannen in deze regio”, zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt. “Bovendien maken wij onder het motto ‘Op weg naar morgen’ werk van een groener, duurzamer beleid. Die ecologische keuze voeren wij zelf maximaal door in Sint-Niklaas. Ten slotte bieden wij als supermarktketen onze klanten dagverse producten aan. Dat vraagt heel wat koelruimte. Rekening houdend met onze expansieplannen én met het succes van onze dagverse producten hebben wij nood aan meer plaats.”
Zes voetbalvelden groot
Het nieuwe distributiecentrum heeft een totale oppervlakte van 45.000 m² (zowat zes voetbalvelden), verdeeld over twee gebouwen: een groter gebouw voor de voedselgroepen en een kleiner voor de wekelijkse non-foodacties. “Laden en lossen gebeurt efficiënt met liefst 118 loskades. Om gekoelde of diepgevroren producten zoals vleeswaren en frieten te bewaren, komt er een koel- en diepvriesruimte van 10.000 m², het equivalent van 51 tennisvelden.”
Uit ecologische overwegingen kiest Lidl onder meer voor intelligente lichtsturing: “Concreet laat een slimme computer het licht dempen in een bepaalde zone, als er voldoende natuurlijke lichtinval is via de 130 koepels.” Om de hele site te verwarmen, wordt gewerkt met vloerverwarming, vrij uitzonderlijk voor een project van deze omvang: “De betonvloeren houden de warmte veel beter vast in de winter dan klassieke blazers. Bovendien gebruiken we de warmte van de generatoren die de diepvriescellen koelen.”
Investering van 50 miljoen euro
Het nieuwe distributiecentrum in Sint-Niklaas zal in een eerste fase leveren aan een tachtigtal winkels in Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant. De arbeiders uit Bornem komen over en behouden hun arbeidsvoorwaarden.
Omdat Lidl in de regio wil uitbreiden, zijn er ook bijkomende aanwervingen voorzien. In de opstartfase denkt de supermarktketen aan het creëren van vijftien extra jobs. Met het project is een investering van 50 miljoen euro gemoeid.