De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.
Producten niet langer uniek
De eerste winkel van de keten opende in 2010 de deuren en omwille van het succes kwamen er al snel vier nieuwe vestigingen bij, plus een webshop. Daarbij blonk Boobs ’n Burps vooral uit in het advies dat het gaf aan jonge moeders die borstvoeding geven, maar dat bleek niet voldoende om het hoofd boven water te houden.
“We hebben al het mogelijke gedaan en geprobeerd, maar kunnen uiteindelijk niets anders dan de handdoek in de ring gooien”, aldus Ham. “De ongemakkelijke waarheid is dat als alle klanten al hun producten bij ons hadden gekocht in plaats van online, het niet zo ver had moeten komen. Het probleem is dat de consument vandaag beide wil: én zijn producten zo goedkoop mogelijk wil aanschaffen, én het advies dat wij hen konden bieden. Maar daar willen ze geen meerprijs voor betalen.”
Ham – in 2012 verkozen tot vrouwelijke starter van het jaar – zegt echter dat het niet mogelijk was om enkel voor advies geld te vragen en dat de producten die het aanbood niet langer uniek genoeg waren om klanten aan te trekken. “Dat is de keerzijde van het succes, we hebben zeker anderen geïnspireerd, maar uiteindelijk heeft de markt ons doodgeduwd.”