Bol.com wil af van overbodige verpakkingen. Daarom zullen een heleboel artikelen voortaan zonder de karakteristieke bol.com-doos worden verstuurd. Het internetbedrijf introduceert ook de verzendzak als duurzaam alternatief voor karton.
Blauw-witte doos
Bol.com stapt af van het systematisch verpakken van alle producten. Waar mogelijk zal het artikel zonder de herkenbare blauw-witte doos verzonden worden. Voor 2019 gaat het zo’n 3,5 miljoen artikelen. “Als webwinkel die duurzaam en verantwoord wil ondernemen, is efficiënt verpakken momenteel een van onze grootste uitdagingen. Maar waarom zou je artikelen als e-commercebedrijf überhaupt nog in een doos inpakken als dat eigenlijk niet nodig is? Voor artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers biedt de eigen verpakking van het artikel al genoeg bescherming”, stelt Olaf van den Brink, directeur Logistiek van bol.com.
Verzendzak
Enkel wanneer de extra verpakking noodzakelijk is voor de bescherming van het artikel, zal het nog verpakt worden, zij het niet altijd in een kartonnen doos. Er komt ook een verzendzak van gerecycleerd plastic, waardoor er minder loze lucht in de pakketjes zit en er dus minder transportruimte nodig is. De verzendzak zal vooral gebruikt worden voor rugzakken, handdoeken, sokken en kleding. In vergelijking met de kartonnen doos die hij vervangt, levert de verzendzak een vermindering van de CO2-uitstoot van naar schatting 90 procent op.
CO2-neutraal
De nieuwe maatregelen kaderen in de ambitie van de webwinkel om in 2025 CO2-neutraal te worden. Verpakkingen zijn verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van totale CO2-uitstoot van het bedrijf. Met enkele gerichte maatregelen is het dus mogelijk de ecologische impact aanzienlijk te verminderen.