E-tailer bol.com wil zo veel mogelijk van zijn pakketjes zonder papieren opvulmateriaal versturen. De maatregel past in de ambitie van de webwinkel om tegen 2025 CO2-neutraal te worden. Verpakkingen zijn goed voor ongeveer een vijfde van de totale CO2-uitstoot van het bedrijf.
Vuladvies
De Ahold Delhaize-dochter schrapt het opvulmateriaal waar mogelijk: concreet wil dat zeggen dat 75% van alle pakketten dit jaar verzonden wordt zonder papieren opvulmateriaal. Volgens bol.com werken de nieuwe verpakkingsmachines nauwkeuriger, waardoor er minder verpakkingsmateriaal nodig is.
Het bedrijf maakt sinds kort ook gebruik van vuladvies bij handmatig inpakken. Dat systeem adviseert medewerkers over het gebruik van vulmateriaal bij het manueel inpakken van artikelen.Door de nieuwe werkwijze en machines gebruikt de webwinkel niet alleen minder verpakkingsmateriaal. Ook de pakjes zelf worden kleiner, waardoor er meer mee kunnen in een bestelbus.
In het verleden nam bol.com al andere maatregelen om het gebruik van verpakkingen terug te dringen: in april kondigde de webwinkel aan om de karakteristieke blauw-witte doos niet langer systematisch te gebruiken, maar enkel wanneer het echt noodzakelijk was om producten te beschermen. Het bedrijf introduceerde ook een verzendzak van gerecycleerd plastic, om bijvoorbeeld handdoeken en kleding in te pakken.