Liefst 90% koopt de sinterklaascadeautjes dit jaar via het internet, en dan vooral in het buitenland. Bol.com weet zelfs tot 79% van de schoentjes te vullen, beduidend meer dan Belgische speelgoedketens.
Meer dan 80% in het buitenland
Hoe doen Belgen dit jaar hun sinterklaasaankopen, vroeg The Data Arena aan 822 consumenten. Weinig verrassend deden ze dat in de eerste plaats online: zowaar 90% van de shoppers kocht via het wereldwijde web, maar het is vooral opvallend dat dat meestal over de grens gebeurt. 83% deed of doet beroep op een buitenlandse retailer.
Slechts 48% shopte online bij Dreamland en amper 24% liet Fun voor virtuele Sint spelen, terwijl 79% van de bevraagden wel bij Bol.com bestelde. Andere speelgoedwinkels hadden het zelfs nog moeilijker om tegen Bol.com op te boksen.
Kwestie van gewoonte
“De verklaring ligt bij ‘gewoonte’: ook voor Covid-19 kenden de meesten Bol.com, Amazon en Coolblue al als onlinezaken. Hun weg was al geplaveid en werd niet dooreen geschud, maar net bevestigd”, legt Maarten Verschuere van The Data Arena uit. Een gemiste kans, klinkt het, want de coronacrisis was net het moment voor Belgische spelers om zich ook online te profileren. Al geldt hier een niet onbelangrijke kanttekening: voor veel lokale handelaars is bol.com een belangrijk verkoopplatform.
“Bol.com werd synoniem van online aankopen”. 93% zegt inderdaad nu eenmaal vaker bij het onlinewarenhuis te bestellen, waardoor het ook voor Sinterklaas top-of-mind werd. 7 op de tien Vlamingen geeft aan dat het hun favoriete webshop is, dankzij een heldere website (85%) waar het gemakkelijk is om rond te struinen (81%). Voor Kerstmis geeft 85% van de Bol-kopers dan ook al aan weer te zullen inloggen, tegenover slechts 53% van de Fun- en Dreamlandkopers.
Wie weet wie Belgisch is
Prijs, leveringstermijnen en SEO lijken minder mee te spelen. Weinig standvastige prijzen zijn immers een puntje van kritiek op Bol.com, terwijl sommige consumenten toch liever Belgisch kopen. Al is het voor consumenten nog niet steeds duidelijk wie dan wel Belgisch is: sommige bevraagden stapten net over op de Ahold Delhaize-dochter, omdat ze Dreamland (22%) en Fun (16%) niet Belgisch achtten. The Data Arena tipt dus dat lokale handelaars dat meer kunnen onderstrepen.
Bovendien valt ook nog aan de gebruikerservaring te werken: 56% van de onlineshoppers bij Dreamland zegt na aankoop helemaal tevreden te zijn en 47% van de Fun-shoppers sluit gelukkig af. Verschuere raadt aan om extra bestellingen te vereenvoudigen en ook van de kassa een bijkomend verkoopmoment (uitbreidingssets, verwante producten) te maken. Hoe minder mensen moeten klikken, hoe lager de drempel verder is.