Webwinkel bol.com weert voortaan de term Zwarte Piet en de daarmee verbonden stereotyperende afbeeldingen van zijn platform. Dat veroorzaakt wat controverse, maar de retailer reageert scherp.
“Voortschrijdend inzicht”
De term ‘Zwarte Piet’ zal vanaf september niet meer gebruikt worden op het webplatform van bol.com: hij wordt vervangen door de neutrale term ‘Piet’. Ook afbeeldingen van Zwarte Piet als stereotyperend karikatuur gaan in de ban, roetpieten kunnen nog wel. Verder past de retailer de term ‘huidskleur’ aan naar ‘beige’ (of een andere passende kleur), wanneer wordt gerefereerd naar een witte huidskleur. De maatregel geldt zowel voor het eigen assortiment van de webshop als voor de verkooppartners op het platform.
“Bol.com is de winkel van ons allemaal. Dat betekent dat iedereen bij ons terecht moet kunnen en dat je je tegelijkertijd ook welkom bij ons voelt. Je welkom voelen gaat niet samen met assortiment dat aanzet tot discriminatie/haat en daardoor als kwetsend wordt ervaren”, zo verdedigt de webwinkel de beslissing. Het bedrijf wijst erop dat de term ‘Zwarte Piet’ als kwetsend kan worden ervaren. Vorig jaar al verbood bol.com afbeeldingen van volledig donker geschminkte mensen. “We blijven leren en ons beleid continu ontwikkelen volgens voortschrijdend inzicht”, zegt de retailer.
Steun en kritiek
Dat de aankondiging tot controverse zou leiden, was voorspelbaar. Op sociale media krijgt de webwinkel steun, maar ook heel wat kritiek van fanatieke Zwarte Piet-fans, die de hashtag #boycotbol hebben gelanceerd. Opmerkelijk is dat het bedrijf consequent zeer gevat antwoordt op die aanvallen:
-“Ja, wie zijn wij om te bepalen wat we zelf op ons eigen platform willen verkopen?”
-“Kun je hierdoor nooit meer Sinterklaas op jouw manier vieren? Nee, dat kan nog steeds. Het enige wat is veranderd dat je niet meer bij ons terecht kunt met artikelen die stereotype afbeeldingen bevatten.”
-“Als jouw tradities afhangen van wat een webshop verkoopt, is dat best merkwaardig. Daarbij verbieden we niemand iets, je zult alleen een ander verkooppunt moeten vinden om deze spulletjes te kopen.”
Volgens retailexpert Cor Molenaar hoeft bol.com niet te vrezen voor negatieve gevolgen van een boycotactie: “De meeste mensen zijn wel klaar met deze discussie,” zegt hij in De Telegraaf. Al zijn er ook waarnemers die vinden dat de retailer geen beslissingen moet nemen voor de consument.