E-tailer bol.com heeft zijn nieuwe fulfilmentcentrum in Waalwijk op de groei gebouwd. De ambities blijven voorlopig wel beperkt tot het Nederlandse taalgebied, zegt algemeen directeur Huub Vermeulen in gesprek met RetailDetail.
Leveren uit voorraad
Op welke manier past de opening van dit nieuwe fulfilmentcentrum in de strategie van bol.com?
Huub Vermeulen: “Al sinds de start in 1999 werken we voor onze logistieke operatie samen met Docdata, dat nu Ingram Micro heet. Zij runnen de operatie, verzorgen het personeel, en dat blijven ze ook doen in dit nieuwe fulfilmentcentrum. Het toont aan dat we zeer tevreden zijn over onze dienstverlener. Maar deze keer dragen we de investering zelf. Het gebouw en de mechanische systemen werden ontworpen en gebouwd alleen voor bol.com.”
“We maken een enorm snelle groei door. Afgelopen jaar groeide de omzet met een bedrag gelijk aan de omzet die we in elf jaar realiseerden. We bedienen nu ruim 8 miljoen klanten, waarvan meer dan 1.5 miljoen in België. Die klanten kunnen in onze winkel kiezen uit wel vijftien miljoen producten, en onze ambities zijn hoog. We helpen ook externe verkooppartners steeds vaker met levering vanuit ons fulfilmentcentrum: dat is onze dienst ‘Logistiek via bol.com’, waar al meer dan duizend winkeliers in Nederland en België gebruik van maken. Dus daar creëren we nu nog meer ruimte voor.”
“Met dit fulfilmentcentrum moeten we de komende jaren wel even verder kunnen. Een belangrijk voordeel is dat we nu meer producten vanuit voorraad kunnen leveren: tot een miljoen verschillende artikelen, die je morgen in huis hebt wanneer je ze voor middernacht bestelt. En sinds kort hebben we ook avondlevering.”
Zal het assortiment nog verder uitbreiden?
“Ons assortiment blijft wel verdiepen, maar zal niet meteen meer verbreden. Het is niet zo dat we heel nieuwe assortimenten gaan toevoegen. Maar bijvoorbeeld in een categorie als speelgoed willen we wel àlle mogelijke speelgoed leverbaar maken. Dat kunnen we dankzij onze samenwerking met verkooppartners uit Nederland en België. Ze zijn nu al met 17.000.”
“De klant wil controle en keuze”
Is steeds sneller leveren een zorg voor bol.com?
“We willen onze klanten bedienen waar ze het verwachten. Dat gaat niet enkel over snelheid. De klant wil vooral controle en keuze. De meeste producten heb je de volgende dag in huis, maar klanten kunnen er ook voor kiezen om op een bepaalde dag te worden beleverd, of om de producten zelf af te halen. We hebben nu al ruim 4000 afhaalpunten, waarvan 2500 in België. Ook de Belgische Albert Heijn-supermarkten hebben we aan dat netwerk toegevoegd. Belgische klanten blijken de afhaalmogelijkheid erg interessant te vinden. Afhaalpunten zijn nog populairder in België dan in Nederland. Ook de optie om bestellingen ’s avonds te ontvangen, wordt enthousiast onthaald.”
Waarop wacht Bol.com om de Delhaize-supermarkten als afhaalpunten in te zetten?
“Dat is zeker een ambitie. We bekijken wat hiervoor het meest geschikte moment is. De verwachting is dat het gaat gebeuren in de toekomst, we willen van die synergie zoveel mogelijk gebruik maken.”
“E-commerce is nog piepjong”
Bol.com is groot in Nederland en Vlaanderen, maar klein in Europa. Zijn er plannen voor geografische uitbreiding? Naar Wallonië bijvoorbeeld?
“Voorlopig houden we het bij het Nederlandse taalgebied. We zien hier nog veel mogelijkheden en kansen en daar willen we ons op focussen. De stap naar een andere taal is echt een uitdaging. We hebben wel mechanische vertaling naar het Engels op onze website, maar om ook de Franstalige markt te gaan bedienen, dat is toch een grote stap. Daar hebben we dan ook geen concrete plannen voor.”
Welke grote uitdagingen ziet Huub Vermeulen voor de nabije toekomst?
“E-commerce is nog piepjong, het speelveld verandert voortdurend. Het spel is dus nog niet klaar. Onze klanten ontdekken nog steeds nieuwe mogelijkheden. Wij moeten dus vooruit blijven kijken, onderzoeken waar de mogelijkheden liggen om onze klanten te blijven inspireren.”
“Ook op technologisch vlak zien we nog veel nieuwe mogelijkheden die we willen gaan toepassen, bijvoorbeeld op het vlak van artificiële intelligentie. Vaak zullen die toepassingen nog niet direct zichtbaar zijn voor de consument. Ik denk aan een betere personalisering van de webshop of het optimaliseren van onze content.”
Bol.com en PostNL onder één dak
Acht voetbalvelden groot is het nieuwe fulfilmentcentrum dat Bol.com vandaag officieel opende in Waalwijk. Het biedt ruimte aan zeven miljoen items op een grondoppervlakte van 50.000 m², maar met de verdiepingen meegeteld is het totale vloeroppervlakte 135.000 m².
Het centrum onderscheidt zich onder andere doordat bol.com en partner PostNL de fulfilment en sortering onder één dak hebben georganiseerd. PostNL gaat vanaf nu zijn sorteerwerkzaamheden in het fulfilmentcentrum van bol.com uitvoeren en vanuit deze locatie bezorgen. Dit heeft als voordeel dat het proces van online winkelen aan de achterkant nog efficiënter wordt, waardoor de tijd tussen bestellen en bezorgen zo kort mogelijk is en klanten hun bestellingen nog sneller in huis hebben. Het levert daarnaast een verlaging van CO2-uitstoot op, omdat er minder transportbewegingen nodig zijn.
Het fulfilmentcentrum is trouwens een van de meest duurzame gebouwen in de Benelux. Eerder dit jaar werd het onderscheiden met een internationale BREEAM-award voor duurzaamste bouwproject in de categorie industriële gebouwen.