Brussel en Wallonië moeten nu snel voor de bijl: bol.com, het non-food webplatform van Ahold Delhaize, lanceert in juni zijn Franstalige webwinkel. Dat heeft topman Frans Muller zopas aangekondigd op de algemene vergadering van de retailgroep.
Groei versnellen
Dat bol.com dit jaar het Franstalige landsgedeelte zou aanpakken, was al sinds september vorig jaar bekend. Nu weten we meer over de lanceerdatum: vanaf juni opent het e-commerceplatform de aanval op de Waalse markt, meldt L’Echo. Het bedrijf wil met deze stap zijn groei in België versnellen. De zoektocht naar handelaars uit Franstalig België voor het partnerplatform liep al een tijdje. Momenteel werkt bol.com al samen met 20.000 partners in België en Nederland: die zijn goed voor de helft van alle bestellingen bij de webwinkel.
Bol.com is sinds 2014 actief in Vlaanderen en werkt steeds nauwer samen met supermarktketen Delhaize: de winkels fungeren als afhaalpunt en beide partners gezamenlijke commerciële acties, zoals een ‘terug-naar-school’-actie vorig jaar. Bol.com is wel verplicht om een tandje bij te steken in de Benelux: sinds begin dit jaar lanceerde grote rivaal Amazon immers een volwaardige Nederlandstalige webshop. In Franstalig België is Amazon al de popularste e-commercespeler.
Op de algemene vergadering werd ook beslist om het mandaat van topvrouw Dominique Leroy toch te verlengen. Zij was in opspraak geraakt door vermeende handel met voorkennis van Proximus-aandelen, maar dat kon haar herverkiezing niet tegenhouden. Zo blijft België ook na het pensioen van Jacques de Vaucleroy, de laatste telg van de oprichtersfamilie van Delhaize, een vertegenwoordiger in de bestuursraad hebben.