Maandag opende bol.com een kantoor in Antwerpen als ontmoetingsplek voor huidige en toekomstige partners van het bedrijf. Binnen twee jaar zullen Belgische en Nederlandse ondernemers goed zijn voor meer dan de helft van alle verkopen op het platform.
“Weerwoord tegen internationale platforms”
Het kantoor bevindt zich in het splinternieuwe Post X-kantorencomplex in Berchem. Belgische winkeliers en bol.com-medewerkers kunnen er elkaar ontmoeten om advies uit te wisselen en samenwerkingen te starten. “Natuurlijk is een online winkel als bol.com een zware retailmachine, met heel veel technologie om het persoonlijk te maken voor onze klanten”, verklaart algemeen directeur Huub Vermeulen. “Maar tegelijkertijd gaat het echt om samenwerken: wat we samen doen, samen met de klanten maar zeker ook samen met de ondernemers, is heel belangrijk. Als je samen wil ondernemen, dan moet je mekaar kunnen aankijken, het gesprek aangaan.”
Intussen werkt bol.com samen met ruim 20.000 partners uit België en Nederland, waardoor klanten de keuze hebben uit 18 miljoen artikelen. “We zien dat de groei van de partners veel harder gaat dan de groei van de omzet die wij uit onze eigen voorraad weten te realiseren. We omarmen dat: we denken dat het een heel goeie ontwikkeling is, omdat we zien dat die partners echt een uniek aanbod hebben en heel veel productkennis. En wij verwachten dat binnen twee jaar die partners meer verkopen op het platform dan bol.com zelf.” Vermeulen wil samen met de partners een zo sterk mogelijk platform bouwen, “om op die manier ook een weerwoord te geven tegen de grote internationale platforms.”
Sommige partners besteden een deel van hun online activiteiten uit aan het platform, andere verkopen uitsluitend via bol.com. Ze hebben de gelegenheid om met ‘Logistiek via bol.com’ hun assortiment beschikbaar te maken in het fulfilmentcenter van bol.com: de e-tailer verzorgt in dat geval de verwerking, verpakking en verzending, maar ook de dienst na verkoop voor de partner.