Onlineplatform bol.com vindt het in de huidige uitzonderlijke situatie niet gepast of verstandig om te adverteren. De retailer zet alle campagnes stop en wil net als in België ook in Nederland lokale handelaars gaan ondersteunen.
Retourtermijn wordt verlengd
De verplichte sluiting van de niet-essentiële winkels in Nederland heeft ook op bol.com een grote impact. De retailer verwacht dat consumenten nog meer online gaan winkelen, wat een extra grote druk veroorzaakt op de logistiek en op de bezorgdiensten. “In deze situatie vinden we niet alle vormen van adverteren gepast en verstandig,” zegt het bedrijf. De onlinewinkel stopt daarom onmiddellijk met adverteren in Nederland en België, zowel op radio, televisie als social media: “Een deel van de advertentieruimte op radio en televisie die we al hadden ingekocht, geven we weg aan goede doelen. Ook op het bol.com platform zelf gaan we niet meer promoten dan nodig is en zetten we onder meer onze dagdeals uit.”
Bol.com neemt bijkomende maatregelen: corona-essentiële artikelen zoals handzeep, mondkapjes en babyartikelen krijgen voorrang in de verwerking, net als kerstcadeaus en kerstversiering. Voor andere producten kan de levering dus langer op zich laten wachten, sommige artikelen worden offline gezet. Ook verlengt bol.com de retourtermijn van 14 naar 60 dagen om te voorkomen dat klanten onnodig de deur uit moeten.
Naar het voorbeeld van België, waar bol.com tijdens de lockdown in november met winkelindebuurt.bol.com een project opzette om lokale winkeliers te ondersteunen, wil de retailer ook in Nederland een gelijkaardig initiatief lanceren. Daarnaast hoopt het bedrijf dat er binnen de aangekondigde coronamaatregelen een uitzondering komt voor click & collect afhaalpunten in fysieke winkels, zodat een deel van de fysieke winkels online toch nog kan doorgaan.