Een maand lang waren de adressen van particuliere verkopers van tweedehandsspullen vrij te zien op Bol.com. Het ging om een fout op de site die zowat 9000 mensen heeft getroffen.
9000 adressen
Wie bij een externe verkooppartner van Bol.com bestelt, krijgt de nodige adres- en contactgegevens te zien: dat boezemt klanten vertrouwen in en is volgens het onlinewarenhuis ook verplicht. Voor particulieren die tweedehandsartikelen, zoals boeken en cd’s, aanbieden op de site is dat echter niet de bedoeling.
Toch waren gedurende een maand, van 15 juni tot 8 juli, 9000 thuisadressen van tweedehandsverkopers zichtbaar in de app van het platform. Het ging om een technische fout, waarbij de zakelijke verkopers en particuliere verkopers niet goed waren gesplitst. Dat legt het bedrijf volgens RTL Z uit in een verontschuldigingsmail aan de getroffen verkopers.
Geen kwaad opzet
Er zouden geen tekenen van misbruik zijn van de gelekte data en het aantal keer dat de adressen werden bekeken, bleef volgens Bol.com beperkt. “We nemen de privacy en het beschermen van persoonsgegevens van onze klanten en verkopers uiterst serieus en vinden het dan ook betreurenswaardig dat dit is gebeurd”, verontschuldigt de Ahold Delhaize-dochter zich niettemin.
Eerder werden de data van 10.000 klanten gelekt die hadden gekocht bij de speelgoedaanbieder Toppie Speelgoed. Toen was er wél kwaad opzet in het spel, want een hacker probeerde de contactgegevens vervolgens te verkopen op een forum.