Bol.com wil met een nieuwe campagne meer Belgische verkopers aantrekken op zijn platform, maar krijgt tegenkanting: zowel Open Vld als Unizo waarschuwen dat de e-tailer data kan misbruiken. “Niet waar”, klinkt de reactie.
“Handelaar aan de kant geschoven”
Volgens Maurits Vande Reyde (Open VLD) tekenen verkopers maar beter niet in op het platform van de Ahold Delhaize-dochter: de politicus zegt klachten te hebben gezien waarbij lokale handelaars “eerst wel goed verkochten via Bol.com, maar daarna een onverklaarbare terugval kenden”. De verklaring, volgens hem: “in de zoekresultaten bleken dan dezelfde producten opeens verkocht te worden door Bol.com zelf”.
Het Nederlandse webwarenhuis zou “verkoopdata van Vlaamse winkels misbruiken in zijn eigen voordeel“, zegt Vande Reyde aan Knack. “Wordt een product ergens populair, dan wordt de lokale handelaar aan de kant geschoven. Er is ook geen transparantie over hoe de zoekresultaten tot stand komen.” Hij noemt de data-analyses van Bol.com in Het Nieuwsblad zelfs illegaal.
Maar er is meer, volgens de Diestse politicus: “Een van de meest discutabele voorwaarden is ongetwijfeld de pariteitsclausule in het contract: de handelaars mogen hetzelfde product niet aan een lagere prijs aanbieden op hun eigen website.” Ook Unizo zegt al klachten over de Ahold Delhaize-dochter te hebben ontvangen. Vande Reyde vraagt minister van Economie Hilde Crevits striktere regelgeving tegen misbruik.
Geen concurrentie met partners
De beschuldigingen van Vande Reyde zijn dezelfde als waarvoor grote concurrent Amazon eerder al op het matje is geroepen door de Europese Commissie. In een recent schandaal bleek dat die Amerikaanse onlinereus de data van individuele verkooppartners ook soms gebruikt om concurrerende varianten onder een huismerk te ontwikkelen.
Bol.com ontkent weliswaar formeel: “Als wij data van lokale winkeliers zouden gebruiken om er zelf beter van te worden, hebben we op de lange termijn geen bestaansrecht, omdat lokale winkeliers dan niet bij ons willen verkopen”, aldus het bedrijf tegenover Het Nieuwsblad. Het platform zegt “alleen zelf het assortiment aan te bieden dat niet of niet voldoende door lokale winkeliers wordt aangeboden” en bij dergelijke lacunes partners eerst zelf de kans te geven om op het gat in de markt te springen.
Dat Bol.com dezelfde prijs eist op zijn marktplaats als via eventuele andere verkoopkanalen, bevestigt de online verkoper. Dat heeft echter vooral met transparantie te maken: “Consumenten rekenen op goede en eerlijke prijzen, het internet biedt daar transparantie en overzicht in”, klinkt het. Dat de marge dan kleiner is via Bol.com, omwille van de bijdrage die ze per verkoop moeten afstaan, valt volgens de Nederlanders te bekijken als marketing- en servicekosten.