Bol.com ziet de winstcijfers dalen en moet flink gaan besparen. Om 225 miljoen euro aan kosten te kunnen schrappen, verdwijnen 300 jobs bij het onlinewarenhuis – goed voor een tiende van alle banen.
Meeste jobs al weg
E-commerce zit in de hoek waar de klappen vallen, dat merkt Bol.com nu ook. Na fenomenale groei tijdens de coronapandemie, kampt het bedrijf nu met dalende winstgevendheid (net zoals alle retail) en moet het op de kosten gaan letten. Bol.com zet er de komende drie jaar daarom stevig de schaar in: het onlinewarenhuis moet in totaal 225 miljoen euro gaan besparen.
Het personeel zal de gevolgen voelen: liefst 10% van alle banen verdwijnen, goed voor 300 jobs. In plaats van naakte ontslagen, kiest de Ahold Delhaize-dochter vooral voor het niet verlengen van contracten. Honderd medewerkers zien hun tijdelijk contract niet verlengd. Het merendeel van de overige jobs zou al geschrapt zijn, bericht het Financieele Dagblad.
Open vacatures werden in de voorbije maanden niet ingevuld en Bol.com heeft ook het aantal externen verminderd. Medewerkers die wel mogen blijven, verliezen hun winstbonus dit jaar. Een andere bonus, gebaseerd op interne doelen, blijft wel behouden.
Alleen logistiek en reclame veilig
Toch is de daling in personeelskosten maar gebudgetteerd op 15% van het te besparen bedrag. Er zal dus nog elders gesaneerd moeten worden. Bol.com zou nog zowat 25 miljoen willen besparen op de afdeling cloudservices, terwijl ook van leveranciers nog betere voorwaarden worden gevraagd. Alleen in de advertentiedivisie en op het logistiekaanbod voor marktplaatsverkopers wordt niet bespaard, omdat deze diensten “strategisch belangrijk” (lees: erg lucratief) zijn.
De groei is stilgevallen, zegt CEO Margaret Versteden volgens het FD. De omzet zal dit jaar blijven steken op het niveau van vorig jaar, en ook in 2023 zal dat wellicht het geval zijn. Consumenten geven minder uit door de hoge inflatie en energieprijzen. Al betekent die stagnatie nog steeds een grote sprong voorwaarts tegenover pre-pandemieniveau’s.