Bol.com heeft B-Corp certificering ontvangen voor duurzame en sociale bedrijfsvoering. De erkenning is de kroon op een proces dat meer dan twee jaar geduurd heeft.
“Stappen voorwaarts”
Een bedrijf dat de certificering wil halen, moet minstens 80/200 scoren op vijf onderdelen: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De meeste bedrijven behalen bij deze evaluatie heel wat minder: het gemiddelde ligt rond de vijftig punten. Om de certificering te behouden, volgt elke drie jaar een nieuwe beoordeling.
Bol.com noemt de certificering een “erkenning voor stappen voorwaarts”. “Daarnaast beseffen we door het certificeringsproces nóg beter wat onze impact is. Als één van de grootste webwinkels van België en Nederland willen we onze verantwoordelijkheid nemen door duurzamere keuzes te maken en om duurzamere opties te vergemakkelijken voor iedereen in de keten. Dat stopt niet bij het milieu. We willen we dit ook doen op het gebied van bedrijfscultuur, transparantie en sociale impact”, zegt marketingmanager Boukje Taphoorn.
Klimaatneutraal
In het nieuwe duurzaamheidsverslag (over 2022) beklemtoont Bol.com bijgevolg ook andere vormen van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo ijvert de webshop via het bollebozenprogramma voor gelijke kansen voor kinderen op vlak van leesontwikkeling en digitale vaardigheden. Voor klanten onderzoekt het webwarenhuis met Milieu Centraal hoe het consumenten beter kan begeleiden bij het maken van duurzamere keuzes.
Bol.com zei vorig jaar als eerste e-commercebedrijf in België en Nederland gecertificeerd te zijn volgens de Climate Neutral Standard. Een jaar later heeft de Ahold Delhaize-dochter het certificaat opnieuw ontvangen. De notie van klimaatneutraliteit wordt de laatste tijd evenwel op toenemende kritiek onthaald, wegens misleidend. Onder andere Nestlé draaide zijn belofte om koolstofneutraal te worden inmiddels terug.