Na klachten van zelfstandige verkooppartners moet bol.com zich mogelijk komen verantwoorden op een hoorzitting in het Belgisch federaal parlement. Politici en zelfstandigenorganisatie Unizo vragen een onderzoek naar machtsmisbruik.
Boetes dreigen
Verschillende Vlaamse verkooppartners klagen de handelspraktijken van bol.com aan: het onlineplatform van Ahold Delhaize neemt niet alleen steeds grotere commissies op de verkoop, maar stelt bijkomende eisen zoals gratis verzending en vraagt ook gedetailleerde informatie over de leveranciers waar partners zich bevoorraden. Ruimte voor onderhandeling is er nauwelijks, stellen ze. Kamerlid Michael Freilich (N-VA) verdiept zich in het dossier: hij spreekt over meldingen van “dwangcontracten, oneerlijke voorwaarden en misbruik van economische afhankelijkheid”.
“Ook Amazon bezondigt zich aan zulke praktijken”, zegt hij aan Gazet Van Antwerpen. “Dat leidde al tot rechtszaken in de VS. We mogen niet vergeten dat die webwinkels zowel concurrent als huisbaas zijn van onze handelaars. Als je dan verplicht wordt om je leveranciers te melden, lijkt me dat niet zo onschuldig.” Freilich stuurt aan op een hoorzitting in het parlement. Als oppositielid kan hij die niet eisen, maar regeringspartijen PS en Vooruit zouden zijn voorstel niet ongenegen zijn. Als er effectief sprake zou zijn van machtsmisbruik, kan het parlement boetes opleggen.
Oneerlijke concurrentie
Zelfstandigenorganisatie Unizo steunt het initiatief en vraagt om ook de andere grote internetspelers mee onder de loep te nemen: “E-commercegiganten als Bol.com, Zalando maar ook Amazon en AliBaba hebben een dermate marktmacht opgebouwd dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Zij stellen verregaande eisen aan de ondernemers en we moeten ons de vraag stellen of dit allemaal binnen de wetgeving gebeurt”, stelt topman Danny Van Assche.
In een schriftelijke reactie zegt bol.com dat het inderdaad informatie vraagt over leveranciers, maar enkel in productcategorieën waar de gevolgen van namaak groot kunnen zijn: “Speelgoed dat niet deugt, mag niet bij kinderen terechtkomen.” De gevraagde commissies zijn volgens het platform gebaseerd op “de marktdynamiek binnen productcategorieën, de commissies die op andere platformen in vergelijkbare categorieën worden gevraagd en de eigen kosten voor online marketing die daar tegenoverstaan.”