Sinds vorig jaar is Blokker Holding begonnen met de uitrol van dynamische prijzen en het bedrijf begint dat systeem bij steeds meer formules te gebruiken, zij het enkel bij producten die alleen online worden verkocht.
Digitale prijskaartjes te duur
Volgens manager pricing Jos Mulder van Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, is het niet meer mogelijk om zonder geautomatiseerde prijzen te werken, “als je wilt dat die in lijn blijven met de alsmaar veranderende markt”. Dat zegt hij aan RetailWatching.
Blokker Holding heeft een bewuste keuze gemaakt om dynamische prijzen enkel te gebruiken bij web-only producten. Zo vermijdt het dat het meerdere keren per dag de fysieke prijskaartjes in de winkels moet vervangen, aangezien Blokker Holding het beleid heeft om de prijzen online en offline gelijk te houden.
Geloof in gepersonaliseerde prijzen
“Je kan er ook voor kiezen om in de winkels alleen prijswijzigingen door te voeren op belangrijke producten of buiten een bepaalde bandbreedte. Wij beredeneren echter vanuit de klant en een omnichannelervaring, waar we één en dezelfde prijs beter bij vinden passen”, zegt Mulder. De kost voor elektronische prijskaartjes ligt volgens hem voorlopig nog te hoog.
Mulder gelooft dat in de toekomst ook ‘personalised pricing’ een opmars zal maken, waarbij de ene consument een andere korting zal krijgen dan de andere. “Iemand die jarig is, krijgt bijvoorbeeld de eerste vijf euro cadeau. Dat betekent dat hij voor een bepaald product in feite een andere prijs betaalt. De ‘korting’ is dus eigenlijk een verkoopterm voor het mogelijk maken van een andere prijs.”