Online winkelen was nog nooit zo populair als tijdens de Black Friday-periode voorbije week. Volgens betaaltransactiespecialist Worldline was het de drukste dag ooit voor online shopping in België. Een gevolg van de Covid-19 pandemie, die de consument massaal deed overschakelen naar e-commerce.
Nieuwe records
Met een stijging van 105% ten opzichte van een normale vrijdag, vestigde Worldline een nieuw record voor onlinetransacties op Black Friday. Het verschil tegenover de Black Friday van 2019 springt in het oog met een stijging van 40%.
Tijdens de volledige Black Week, de periode in aanloop naar Black Friday, boekte e-commerce succes. De groei van e-commerce, die op jaarbasis normaal gezien 30% bedraagt, steeg in november met 50% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Alle dagen van de Black Week, behalve 23 en 24 november, staan nu in de top 10 van recorddagen in de e-commerce. Naast Black Friday deed Cyber Monday het uitstekend. Met een stijging van 39% tegenover dezelfde dag vorig jaar is het de tweede recorddag in onze e-commerce geschiedenis.
Covid-19 en e-commerce
Omdat veel fysieke winkels verplicht moesten sluiten omwille van de Covid-19-pandemie, bood e-commerce consumenten de kans om toch te blijven shoppen. Volgens een Ipsos-studie van april 2020 deed 12% van de Belgische consumenten zijn eerste online aankoop tijdens de lockdown. Het aandeel van e-commercetransacties bedroeg volgens Worldline 20%, tegenover een aandeel van 12% voor de crisis. Lokale handelaars maken naar aanleiding van deze trend steeds meer gebruik van e-commercediensten, zoals click & collect en pay by link oplossingen.