De prijzen van het winkelvastgoed stijgen weer. In de eerste jaarhelft van 2011 steeg de huurprijs van binnenstadwinkels gemiddeld zelfs 10%. Volgens vastgoedbevak Retail Estates wakkert een herstel van het consumentenvertrouwen de expansiedrang van de retailers voorzichtig opnieuw aan.
Vertrouwen herneemt voorzichtig
In hun halfjaarraport stelt Retail Estates vast dat retailers stilaan hun optimisme terugvinden en op zoek gaan naar nieuwe locaties. Al geldt dat in de binnenstad vooral voor internationale enseignes. Het baanwinkellandschap wordt daarentegen nog steeds overheersd door Belgische winkelketens.
Duurste winkelsteden blijven Antwerpen en Brussel, met gemiddelde huren voor toplocaties van respectievelijk 1.700 euro per vierkante meter en 1.600 euro per vierkante meter. Ook hier is een stijging merkbaar. Zo lagen de huurovereenkomsten die Intervest Retail het voorbije halfjaar afsloot gemiddeld 8% hoger dan dezelfde periode vorig jaar.
Resultaten vastgoedmakelaars vallen tegen
Toch zagen de makelaars in retailvastgoed hun resultaten in het afgelopen halfjaar licht neerwaarts gaan. Intervest Retail liet vandaag weten in 2011 vermoedelijk een lager dividend uit te zullen keren wegens een gedaald operationeel resultaat, terwijl Cofinimmo een winstdaling moest toegeven.
Eén van de belangrijkste contracten voor Intervest Retail was overigens de verlenging van de huurovereenkomsten met Décor Heytens, die 16 panden bij het de vastgoedbevak huurt en zich daarmee de vierde grootste huurder van de vastgoedmakelaar mag noemen.
Huren aan de helft van de prijs
Gezien de tegenvallende resultaten van de vastgoedmaatschappijen en de nog grote voorzichtigheid op de markt, verzinnen de makelaars handige trucjes om potentiële huurders over de streep te trekken. Zo wil vastgoedkantoor Walls & Heart de buurt rond het nieuwe stadsmuseum MAS in Antwerpen lanceren als hippe retailbuurt met behulp van een flinke korting. Wie zich in de drie straten rond het museum vestigt, hoeft het eerste jaar slechts de helft van de huurprijs te betalen.
Het kantoor hoopt zo vooral jonge en creatieve ondernemers aan te trekken. Volgens Walls & Heart heeft de buurt veel potentieel: met deze actie probeert het kantoor het succes van de Kammenstraat te herhalen. In die voormalige verpauperde straat zorgde een soortgelijke financiële aanmoediging ervoor dat beginnende modeontwerpers zich ergens konden vestigen – met het gekende gevolg: een trendy winkelstraat die tot de duurste van het land behoort.