Het afgelopen jaar kwamen er in België 5.985 nieuwe webshops bij: dat is een groei met 13%. Vooral bestaande fysieke winkels openen een webshop, terwijl ook de horeca kansen ziet in e-commerce.
Nieuwe kansen
Er zijn nu in totaal 51.101 Belgische webshops actief, blijkt uit onderzoek uitgevoerd door softwarebedrijf Inoopa in opdracht van BeCommerce. In de periode tussen 30 juni vorig jaar en dit jaar kwamen er 5.985 nieuwe Belgische webshops bij, een groei met 13%. Een derde daarvan is jonger dan vijf jaar. De meeste webshops blijken een aanvulling op fysieke winkels: 8% van de groei is te danken aan bestaande winkels die een online kanaal openen.
“Brick-and-mortar en webwinkels als rechtstreekse concurrentie zijn nu écht verleden tijd”, zegt Sofie Geeroms, directeur van BeCommerce. “We zien net dat de optie om zowel online als offline te verkopen nieuwe kansen biedt aan ondernemers: fysieke winkels kiezen ervoor hun verkoop aan te vullen met webwinkels en webshops openen na een aantal jaar bijvoorbeeld ook fysieke winkels.”
Afhaal- en bezorgopties
Bijna de helft (22.709) van alle Belgische webshops valt onder de categorie ‘Retail en Groothandel’. Dat is niet onverwacht. Verrassender is wel de tweede grootste categorie: dat is nu de horeca. Die stond vorig jaar pas op de vierde plaats.
“Daar zit corona waarschijnlijk nog steeds voor iets tussen”, aldus Sofie Geeroms. “Ondernemers in de horeca hebben gezien dat mensen soms ook graag thuis van een restaurantmaaltijd genieten. Daarom blijven ze vasthouden aan een afhaal- of bezorgoptie, ook nu we terug op restaurant kunnen.”
E-commerce is meer ingeburgerd in Vlaanderen dan in Wallonië of Brussel, zo blijkt nog: 72% van alle Belgische webshops is Vlaams.