Geen ecopremies meer, volop crisis en onzekerheid
Vorig jaar werden er in ons land 486.737 nieuwe personenwagens ingeschreven, dat zijn er 85.474 minder dan in 2011. Vooral december was een bijzonder moeilijke maand: vorige maand zakte de verkoop liefst 54,22%. Die daling was wel verwacht, omdat in december 2011 een ware rush was ontstaan nadat de regering had aangekondigd dat ze de ecopremies niet zou verlengen in 2012.
“Na twee opeenvolgende recordjaren moest 2012 de opheffing verwerken van de federale ecopremies die tot eind 2011 werden toegekend aan auto’s met een lage CO2-uitstoot. Bovendien was er de langdurige onzekerheid met betrekking tot de nieuwe regels voor firmawagens en daar bovenop nog de economische situatie die allesbehalve enthousiasmerend werkte”, verklaart sectorfederatie Febiac de sterkste daling van de Belgische automarkt in twintig jaar.
De tien populairste merken van 2012
Vooral de grootpublieksmerken kregen klappen. Van de top-10 wisten er slechts twee stand te houden: BMW en Mercedes, niet toevallig merken die het vooral van de fleetmarkt moeten hebben. Alle andere “groten” uit de autowereld – inclusief Audi – gaan er licht tot zwaar op achteruit.
1. VOLKSWAGEN: 52.104 auto’s (-15,83%)
2. RENAULT: 45.996 (-25,17%)
3. PEUGEOT: 39.932 (-18,03%)
4. CITROËN: 37.238 (-18,33%)
5. OPEL:35.769 (-16,53%)
6. AUDI: 31.330 (-1.13%)
7. BMW: 30.442 (+3,20%)
8. FORD: 28.754 (-26,15%)
9. MERCEDES: 21.296 (+5.07%)
10. NISSAN: 17.100 (-7.24%)
Bij de kleinere merken vallen vooral de sterke prestaties op van Chevrolet – dat vorig jaar 5.044 auto’s, vooral zuinige stadswagentjes, verkocht (+16,87%) – en van Land Rover, dat er met 3.942 stuks 76,38% op vooruit gaat (met dank aan de Evoque).
2013: stabilisering (in het beste geval)
Voor 2013 verwacht Febiac een stabilisering van het aantal nieuwe inschrijvingen. Een eerste raming komt uit op een gelijkaardig totaal als in 2012, namelijk 485.000 stuks. Federauto is pessimistischer: de Belgische Confederatie van de Autohandel rekent voor 2013 op slechts 450.000 tot 455.000 nieuwe inschrijvingen, nog eens een daling dus met 6 tot 7% in vergelijking met 2012. Vooral de aankoop door particulieren blijft fors dalen, terwijl de fleetsector de schade weet te beperken maar wel volop blijft downsizen.
Als de economie niet weer op gang komt, vreest Federauto dan ook voor de kleinere autozaken of dealers buiten de grote steden, die voor hun omzet vooral afhankelijk zijn van particulieren.