De noodlijdende discountketen Big Bazar excuseert zich tegenover schuldeisers en verhuurders in een paginagrote krantenadvertentie. “We gaan fouten herstellen en gaan voorwaarts”, zegt de retailer.
Faillissement voorkomen
“De afgelopen maanden kon Big Bazar om allerlei redenen de rekeningen niet op tijd betalen. We zijn ons ervan bewust dat we heel wat leveranciers en andere hebben teleurgesteld”, zegt de winkelketen in een advertentie die maandag in Het Financieele Dagblad verscheen. De advertentie verwijst naar een website waarop Big Bazar geïnteresseerden elke dag op de hoogte zal houden van het zogenaamde WHOA-traject, de afkoelingsperiode die de keten de tijd moet geven om een akkoord te bereiken met alle schuldeisers. Die kunnen binnen twee maanden een voorstel verwachten.
De retailer wil naar eigen zeggen een faillissement voorkomen: “Een faillissement zal betekenen dat Big Bazar uit het straatbeeld gaat verdwijnen en meer dan 1300 werknemers op straat komen te staan. Dat kan & mag niet. Big Bazar hoort thuis in de retailmarkt van Nederland. We gaan fouten herstellen & gaan voorwaarts.”
Aanhoudende problemen
Als gevolg van aanhoudende financiële problemen, veroorzaakt door stijgende kosten en dalende omzetten, betaalt Big Bazar al een tijd de huur niet meer voor verschillende filialen. De retailer wil een twintigtal verlieslatende winkels sluiten en heronderhandelt de huurprijzen met de eigenaars van andere panden. Ook andere leveranciers wachten nog op geld. Enkelen stapten naar de rechtbank om het faillissement van de keten te vragen, maar de rechter heeft Big Bazar voorlopig uitstel gegund.
De verzoenende taal in de advertentie staat in contrast met de manke communicatie en de botte handelingswijze van de retailer de afgelopen dagen en weken. Afgelopen vrijdag nog begon de retailer onaangekondigd met de ontruiming van het filiaal in Goes. De eigenaar, die al sinds april geen huur meer ontving, werd niet op de hoogte gebracht en stond voor een voldongen feit.