Vier grote fabrikanten van (fris)dranken vragen dat Europa de verplichting om dopjes vast te hechten aan de fles zou laten varen. Europa had die maatregel genomen in de strijd tegen zwerfvuil.
“90% ingezameld tegen 2025”
Coca-Cola, Danone, Nestlé en PepsiCo hebben een brief geschreven waarin ze de Europese Commissie vragen om de verplichting terug te schroeven om ‘klikdopjes’ in te voeren ter vervanging van de losse schroefdopjes. Dat schrijft De Standaard vandaag.
De fabrikanten beweren in staat te zijn om via andere ingrepen, zoals statiegeld en een betere afvalophaling, tot 90% van alle flesjes en dopjes te kunnen ophalen tegen 2025. In plaats van te moeten investeren in technologie om dopjes vast te hechten, zouden ze dat geld liever in infrastructuur pompen om dat doel te bereiken.
Het was een milieubeweging die de brief gisteren ‘lekte’. “De brief bewijst dat de industrie zich koppig blijft verzetten tegen maatregelen rond plastic voor eenmalig gebruik”, zegt Rob Buurman van de ngo Recycling Netwerk. “Het dopje vasthechten is een eenvoudige maatregel die technisch al kan. Ze sturen alweer aan op uitstel.”