De voorbije Prime Day was voor Amazon de succesvolste editie uit de (nog jonge) geschiedenis. De hype errond stimuleerde echter ook de grote concurrenten in de e-commerce.
“Grootste evenement”
Amazon meldt dat afgelopen Prime Day een groot succes was. Gedurende het twee dagen durende evenement verkocht de e-commercegigant wereldwijd 175 miljoen items. Daarmee overtreft het koopjesfestijn het gecumuleerde resultaat van Black Friday en Cyber Monday van eind vorig jaar. Ook kon Amazon tijdens de tweedaagse meer nieuwe Prime-leden verwelkomen dan ooit tevoren.
“We willen Prime-leden over de hele wereld bedanken”, zegt CEO Jeff Bezos: “Leden kochten miljoenen apparaten met Alexa-functionaliteit, ontvingen tientallen miljoenen dollars korting door te winkelen bij Whole Foods Market en kochten voor meer dan twee miljard dollar aan producten van onafhankelijke kleine en middelgrote bedrijven.” Enkele specifieke verkoopcijfers stellen de enorme omvang nog wat scherper: alleen al in de Verenigde Staten verkocht Amazon meer dan 100.000 laptops, 200.000 TV’s en ruim een miljoen hoofdtelefoons.
Meesurfen
De hele hype rond Prime Day zorgt er ook voor dat andere retailers mee kunnen profiteren van koopjesjagers. Volgens gegevens van Adobe Analytics steeg de omzet van grote e-commercebedrijven gemiddeld met 68% tijdens het evenement. Als reactie op Prime Day pakten grote spelers als Walmart, eBay en Best Buy immers zelf uit met allerlei aanbiedingen.
Bij de kleinere bedrijven is het effect minder uitgesproken, maar ook zij pikten een graantje mee. De online omzet van deze retailers nam gemiddeld met 28% toe. Vorig jaar zagen ze hun verkopen nog dalen tijdens Prime Day.
Overigens konden ook shoppers uit België en Nederland deelnemen aan Prime Day. In beide landen behoorden – afgezien van Amazon-apparaten zoals Echo en Kindle – een slimme stekker van Osram en een SanDisk-geheugenkaartje tot de meest verkochte items.