Hema heeft een goed jaar achter de rug, zegt CEO Saskia Egas Reparaz. De focus op de kernmarkten en op het middensegment levert zelfs “bescheiden winst” op.
Bewust midden
“Het ziet er goed uit” voor Hema, vertelt de topvrouw aan De Telegraaf. De voorbije twee jaar haalde de Nederlandse warenhuisketen weer een “bescheiden winst” en dat zal ook in boekjaar 2023 zo zijn. Dat loopt tot en met januari, dus de exacte cijfers volgen later.
De topvrouw zegt dat de nieuwe koers, die ze twee jaar geleden zelf uitstippelde, vruchten begint af te werpen. Hema koos daarbij resoluut voor het middensegment, en dat blijft zo. “Onze producten moeten goede kwaliteit hebben, maar moeten altijd zeer betaalbaar zijn”, aldus de CEO nu. “We zijn geen Bijenkorf, we zijn ook geen Wibra.”
Geen eenheidsworst
Op de Nederlandse thuismarkt is de keten ook “echt weer gaan investeren in de winkels”, wat mogelijk werd omdat Hema zijn internationale expansie liet varen. Zo ontsnapte Hema ook aan de faillissementengolf in de Nederlandse winkelstraten. Vorig jaar vielen nog heel wat Nederlandse winkelformules om, waaronder BCC en Big Bazar.
Het wegvallen van concurrenten stemt Reparaz echter niet blij: “Hema is erg gebaat bij een winkelstraat die niet verarmt. Dat er genoeg diversiteit is, dat het geen eenheidsworst wordt.” Om de winkelstraten toch aantrekkelijk te houden, pleit ze voor “een combinatie van horeca, wonen en spulletjes kopen.” Ook in Vlaanderen bleek deze week nog dat het aandeel winkels krimpt, maar de horeca sterk toeneemt in de binnensteden.