In het tweede kwartaal van 2016 heeft Hema opnieuw positieve resultaten weten te boeken. Zowel de netto-omzet als de vergelijkbare consumentenomzet maken een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.
Succes internationaal concept
De netto-omzet voor het tweede kwartaal steeg met 3,9% naar 277,8 miljoen euro, de vergelijkbare consumentenomzet steeg met 2,6% ten opzichte van een jaar eerder. Het is ondertussen al het zesde kwartaal op rij dat de consumentenomzet stijgt. De genormaliseerde EBITDA maakte een sprong van 42,9% naar 21,9 miljoen euro. De brutomarge steeg dan weer van 42,1 naar 44,1 procent.
“We zijn tevreden over de omzet- en margeontwikkeling en de stijging van het genormaliseerde EBITDA in het tweede kwartaal van 2016. Onze internationale winkelformule is zeer populair bij klanten. Om die reden zijn we in Nederland begonnen met het testen van dit succesvolle winkelconcept. Ook op het gebied van e-commerce hebben we belangrijke stappen gezet. In alle landen hebben we een vernieuwde website en webshop geïntroduceerd”, aldus CEO Tjeerd Jegen.
In Nederland groeide de omzet met 2,3%, terwijl in België en Luxemburg er een kleine groei was van 0,8%. In Frankrijk maakte Hema ten opzichte van een jaar eerder een grote sprong en groeide het met 23,7%.