Belgunique, een webplatform met creaties van Belgische makers, opent een fysieke flagshipstore in Antwerpen. Alles in de winkel is 100% Belgisch en van lokale makelij.
Honderdtal puur Belgische merken
Sinds 2017 biedt Belgunique een online thuis aan een honderdtal lokale makers. “Ik wil Belgische ontwerpers en producenten een platform geven omdat hun producten en verhalen ontdekt moeten worden. Als marketeer wil ik hen dus helpen om een markt te vinden”, legt medeoprichter Sofie Smolders het concept uit.
“Met Belgunique versterken we de lokale economie en zorgen we voor duurzame en milieubewuste welvaart. De prijs die de klant betaalt voor het product gaat hoofdzakelijk naar het product zelf, ver weg van exotische en oppervlakkige kortetermijndividenden”, vult ook Herman Maris aan.
Nog meer winkels in de pijplijn
Naast een verkoopplatform wil Belgunique een community van creatievelingen vormen, die elkaar inspireren en helpen om een carrière uit te bouwen. Nu doet het dat ook met een eerste fysieke winkel in de Leopoldstraat in Antwerpen.
“Het openen van een flagshipstore past binnen onze omnichannelstrategie. De combinatie van webplatform en offline retailpunt is momenteel de ‘way to go’. De resultaten van ons ‘testpunt’ vorig jaar waren heel positief. We verkochten evenveel offline als online. De keuze was dus snel gemaakt. Het is een pure win-win”, aldus nog de onderneemster.
De winkelopening moet het startschot vormen voor een verder fysieke expansie: de bedoeling is om volgend jaar in nog meer Vlaamse steden een vestiging te openen, zegt Smolders aan Made in Kempen.