(Update) Voor de tweede keer dit jaar gaat België over tot een strenge lockdown in de strijd tegen het coronavirus. Alle niet-essentiële winkels zullen vanaf maandag 2 november gesloten blijven gedurende zes weken.
Noodzakelijke ingreep
Dat is beslist na een vergadering van het overlegcomité vanmiddag. De beslissing komt niet onverwacht: verschillende experten en politici hadden er de afgelopen dagen op aangedrongen en buurland Frankrijk was eerder deze week al overgegaan tot een erg strikte lockdown. Streng ingrijpen is noodzakelijk nu de coronacijfers compleet uit de hand lopen. Contacten moeten zoveel mogelijk worden vermeden.
Ook al vinden er weinig besmettingen plaats in de winkels, toch brengt winkelen teveel trafiek op gang, waarbij veel mensen samenkomen. Net als afgelopen voorjaar, toen het overgrote deel van de retail uiteindelijk gedurende acht weken gesloten bleef, zullen daarom alle “niet-essentiële” winkels opnieuw sluiten. Dat geldt ook voor contactberoepen zoals kappers of schoonheidsspecialisten. Voedingswinkels, supermarkten, apotheken, krantenwinkels, dierenvoedingswinkels, doe-het-zelfwinkels, tuincentra, snackbars en banken zullen dus wellicht open blijven. Garages en fietswinkels mogen enkel herstellingen uitvoeren. ‘Click & collect’ blijft wel toegelaten voor alle handelszaken.
Voor de winkels komt er een evaluatie ten laatste op 1 december. “We gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat er gelijke regels zijn voor iedereen. Er is geen reden om te hamsteren, dat is asociaal,” aldus premier Alexander De Croo tijdens de persconferentie. “Ik zou de bevolking willen oproepen om onze lokale ondernemers te steunen,” voegde Vlaams minister-president Jan Jambon daaraan toe. Brussels minister-president Rudi Vervoort sloot zich daar bij aan en verwees impliciet naar Amazon, dat nu wereldwijd wel één miljoen medewerkers telt.
Cadeautjesjacht online
De beperkingen zullen opnieuw een enorme economische impact hebben op de retailsector. Vooral ook omdat de timing moeilijk slechter kon vallen: het najaar is cruciaal voor retailers. In november staan er traditioneel verschillende koopjesfestivals op het programma, zoals Singles Day en Black Friday. Daarna volgen Sinterklaas en kerst. De cadeautjesjacht zal wellicht grotendeels online moeten verlopen dit jaar, en daar profiteren vooral de grote internationale platforms van.
Handelsfederatie Comeos had eerder deze week nog benadrukt dat een nieuwe lockdown “ondenkbaar” was. Maar verschillende retailers gaven ook al aan dat door het aanhoudende slechte nieuws de passage en de omzet de afgelopen dagen zo sterk waren teruggevallen, dat het vaak niet meer loont om de zaak nog open te houden. Proximus berichtte vanochtend als eerste retailer dat het z’n winkels vanaf maandag uit eigen beweging zou sluiten.
Reacties: “Dit kost 100 miljoen euro per dag”
De retailfederaties vragen steunmaatregelen voor hun getroffen sector. “We hebben begrip voor de beslissing want de volksgezondheid gaat boven alles maar dit is opnieuw een enorme klap voor de sector die het al zeer moeilijk heeft. De sluiting zal leiden tot een verlies van meer dan 100 miljoen euro omzet per dag, ofwel vier miljard euro voor zes weken sluiting. Daarom vragen wij de regering om een uitgebreid steunpakket,” zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. Hij vraagt een vrijstelling van de sociale zekerheidsbijdrage voor het derde kwartaal, een tussenkomst in de huurkosten zoals de Franse regering beslist heeft en een stopzetting van alle taksen die winkels moeten betalen zoals parkingtaksen of taksen op lichtreclame.
Mode Unie vraagt dat de modesector, omwille van het blijven liggen van gigantische voorraden, erkend wordt als zwaar getroffen sector. De organisatie hoopt ook dat de overheid actief bijdraagt aan het verder bewust maken van consumenten dat lokaal en Belgisch shoppen meer dan ooit noodzakelijk is.