365 miljoen bezorgde pakjes per jaar veroorzaken een grote maatschappelijke impact. Om die te beperken gaan handelaars in België de duurzaamste bezorgopties tonen in hun webshops. Vanden Borre en Ava bijten de spits af.
188 miljoen euro per jaar
Elke dag worden er in België wel een miljoen online bestelde pakjes bezorgd. De impact op het milieu en de samenleving is enorm: denk aan de uitstoot van koolstoffen, luchtvervuiling, geluidshinder, fileleed, infrastructuurschade… De maatschappelijke kosten lopen daardoor op tot 188 miljoen euro per jaar of een halve euro per pakje, berekende de VUB. Kiezen voor de meest duurzame optie kan die impact met 21% doen afnemen, schrijft De Standaard.
Samen met Comeos en VIL ontwikkelde de universiteit een nieuwe berekeningstool die de impact van het bezorgen van pakjes in kaart brengt. Smartdrop toont handelaars welke leveringsoptie tussen het distributiecentrum en de consument het meest duurzaam is: bezorgen aan huis, in een afhaalpunt, op het werk… De tool houdt rekening met het gebruikte voertuig en de lokale verkeersomstandigheden, waardoor de uitkomst per postcode en per handelaar kan verschillen. In de toekomst zou de tool zelfs de meest duurzame leveroptie op straatniveau kunnen berekenen.
Dit jaar van start
Retailers kunnen de Smartdrop-tool integreren in hun webshop: zo zien consumenten bij hun aankoop welke bezorgoptie het meest duurzaam is, maar ze maken nog wel zelf de uiteindelijke keuze. Nog dit jaar zullen de eerste toepassingen in Belgische webshops zichtbaar zijn: Vanden Borre en Ava gaan er als eersten mee aan de slag, later volgen ook nog Decathlon, Dreamland en Ici Paris XL. Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle retailers meestappen in het project om kopers te sensibiliseren.
Volgens een enquête door Comeos bij 2.500 Belgen wil 45% van de shoppers de impact van hun levering zo laag mogelijk houden. 59% is bereid om langer te wachten op hun pakje. 20% wil er meer voor betalen, bij jongeren is dat zelfs meer dan 33%.