Vooral Pasen groot succes
België houdt al bij al goed stand op de speelgoedmarkt: marktonderzoeksbureau NPD rekende voor dat de eerste acht maanden van dit jaar voor zo’n 156,1 miljoen euro aan speelgoed verkocht werd. Vooral de paasperiode was een topper, met een groei van 7% tot 48,3 miljoen euro. De federatie merkt op dat steeds meer consumenten hun speelgoed online kopen en dat de klanten ook steeds later gaan kerstshoppen.
Uit 45 speelgoedartikelen in negen categorieën bekroonde de jury de meest creatieve en innovatieve met een award. Grote winnaar is de “Dolfijn Cruiser” van Lego Friends (foto), die naast de drie consumentenlabels ook wint in de categorie “meisjeswereld en poppen”. Andere winnaars zijn onder meer de sprekende knuffel “Furby” van Hasbro en de speelmat voor baby’s van Yookidoo.
Alle laureaten mogen in de winkels een klever op de verpakking hangen. De bekroonde artikelen worden ook een jaar lang tentoongesteld in het Speelgoedmuseum van Mechelen. De verkiezing is een initiatief van de Belgische Speelgoedfederatie, die zo fabrikanten, invoerders of agenten wil belonen bij de zoektocht naar originele en creatieve speelgoedartikelen.