Nauwelijks 21.500 m² winkelruimte opgenomen
Na drie maanden staat de opnameteller voor winkelvastgoed in ons land op 47.000 m². Dit is “in lijn met hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar zwak in vergelijking met het voorgaande kwartaal (-49%) en het laagste globale opnamevolume sinds het eerste kwartaal van 2010″, zo staat te lezen in de trimestriële marktupdate van het Belgische retailvastgoed door JLL, het vroegere Jones Lang LaSalle.
Opvallend daarbij is dat het gros van de transacties plaats had in de retail warehousing, met name 25.700 m². Dat is bijna twee keer meer dan in winkelstraten (13.396 m²) en ruim vier keer meer dan in winkelcentra (amper 8.135 m²).
Belangrijke verhuringen op één hand te tellen
“De lage opname in winkelcentra houdt verband met de lage beschikbaarheid. In de winkelstraten en in baanwinkels werden sinds het begin van het jaar minder grote transacties geregistreerd”, klinkt het bij JLL.
Het aantal ‘grote’ verhuringen is dan ook op één hand te tellen. Mango in de Gentse Veldstraat is de enige transactie die boven de 1.000 m² uitkomt. De drie ‘volgers’, allemaal in de Brusselse Guldenvlieslaan, halen die drempel niet: &Other Stories (950 m²), Boggi Milano (660 m²) en Massimo Dutti (650 m²). Voor de eerste twee ketens is het overigens de eerste vestiging in de hoofdstad, nadat ze eerder al een winkel in Antwerpen openden.
Huurprijzen toplocaties stabiel
Wel beven de tophuurprijzen in de belangrijkste winkelstraten stabiel op 1.850 euro per vierkante meter per jaar. Dat geldt zowel voor de Brusselse Nieuwstraat, de Antwerpse Meir als de Louizalaan in de Brusselse bovenstad.
Ook in het segment van de winkelcentra bleven de huurprijzen van de toplocaties stabiel op 1.600 euro per vierkante meter per jaar. Daartoe rekent JLL Woluwe Shopping en Wijnegem Shopping.