Op vraag van Google België heeft The Boston Consulting Group (BCG) de reële omvang van de interneteconomie in ons land berekend. Het rapport onthult dat de interneteconomie 8,6 miljard euro heeft bijgedragen tot het bruto binnenlands product in 2009. Opvallend: ongeveer 60% van dat bedrag komt uit consumptie, hoofdzakelijk e-commerce.
De trends in een notendop
● De Belgische interneteconomie vertegenwoordigt 2,5% van het bruto binnenlands product, of 8,6 miljard euro. Dit percentage ligt wel nog een stuk lager dan in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk (7,2%) of Nederland (4,3%).
● Ongeveer 60% van die 8,6 miljard euro bestaat uit consumptie, het gros daarvan gedreven door e-commerce. Al is ruim 23% daarvan wel voor rekening van buitenlandse aanbieders.
● De Belgische bedrijven in de interneteconomie geven werk aan circa 28.000 mensen; dat is nu al meer dan bijvoorbeeld de energiesector.
● KMO’s die actief het internet aanwenden, groeien tot viermaal sneller en verkopen 40% meer in het buitenland dan bedrijven die minder actief zijn op het internet. Toch gebruikt slechts 33% van de Belgische KMO’s het internet actief om producten en diensten online te promoten en/of verkopen. Dit is laag in vergelijking met landen zoals Nederland (46%) of Groot-Brittannië (66%).
● Ons land scoort wel goed met betrekking tot de kwaliteit van zijn infrastructuur (bijvoorbeeld breedbandpenetratie) ten opzichte van andere OESO-landen, maar scoort dan weer matig op het gebruik van internet in de maatschappij en qua online-bestedingen van zowel consumenten als ondernemingen.
● De interneteconomie heeft het potentieel om tegen 2015te groeien van 2,5% tot 4,6% van het BBP, dus tot ongeveer 20 miljard euro. Ze zou dan groter zijn dan bijvoorbeeld de financiële dienstensector. Voorwaarde is wel dat bedrijven, individuen en beleidsmakers het potentieel van het internet ten volle benutten en ondersteunen.
Meer informatie en het rapport zelf zijn te vinden op www.interneteconomy.be