Flexibele levering en retours belangrijkst
Eenvoud en flexibiliteit lijken voor de Belgische consument de belangrijkste factoren, wanneer ze online iets aankopen. Zo zegt 40% dat ze meer bij een handelaar zouden kopen, als ze bestelde producten in de winkel kunnen ophalen en 52% wil dat ze ook de mogelijkheid hebben om producten te retourneren in een winkel.
49% wil dan weer dat ze eenvoudiger een leverdatum kunnen kiezen en 29% wil meer en betere opties voor het ophalen van bestelde producten op een handige locatie. 97% wil daarbij ook de mogelijkheid om aankopen online te volgen. 65% procent wil die updates via e-mail krijgen, terwijl 68% zijn zendingen op de website van de handelaar wil volgen.
Ook het retourbeleid moet flexibel zijn: de helft van de Belgische online shoppers zegt dat het gemak om te retourneren een punt voor verbetering is. 73% bekijkt dan ook op voorhand het retourbeleid van een webshop en 65% zou meer bij online handelaar winkelen, als het retourbeleid eenvoudig is.
Mobiel shoppen komt traag op gang
Op vlak van mobiel shoppen loopt België achter op de andere landen in het onderzoek. Slechts 25% van smartphonegebruikers en 31% van tabletbezitters gebruikt hun apparaat om online te kopen. In Nederland liggen die cijfers respectievelijk op 80% en 86%. Het gemiddelde onder alle landen ligt op 50% en 60%. 38% zegt wel dat ze minder vergelijken met andere winkels, wanneer ze gebruik maken van de mobiele app van een online retailer.
Ook op de sociale media zit België onder het gemiddelde. 29% heeft al een merk geliket op Facebook, tegenover een gemiddelde van vijftig procent. Daarvan geeft 91% wel aandacht aan de updates van merken of handelaars die ze leuk vinden.