De Belgische consument toont een matige maar groeiende interesse in abonnementsmodellen. Hoewel de adoptie nog laag is, bieden ‘super bundling’ en zeker jongere doelgroepen groeipotentieel.
Met gemengde gevoelens
Hoewel 46% van de bevolking wel ergens een retail-lidmaatschap heeft, vooral dan op elektronicadiensten zoals gameconsole-spelletjes, heeft nog maar 15% van de Belgen een abonnement op een maaltijdbox. Slechts 6% maakt gebruik van automatische aanvulboxen, waarbij producten die de consument regelmatig nodig heeft op vaste tijdstippen worden geleverd.
De populariteit van abonnementen verschilt wel aanzienlijk per leeftijdsgroep en regio, blijkt uit een nieuwe studie van Comeos en Deloitte. De meest fervente abonnees zijn onder de 25 jaar, waarvan 82% een lidmaatschap heeft. Naarmate consumenten ouder worden, neemt de interesse in abonnementsmodellen af. Bovendien hinkt Vlaanderen achterop: Brussel kent met 23% de hoogste adoptiegraad van maaltijdboxen, gevolgd door Wallonië (17%).
Onbekend maakt vaak onbemind: de bekendheid van bepaalde abonnementsmodellen, zoals duurzame goederenabonnementen, is nog laag. Ook blijken prijs en flexibiliteit dé voorwaarden voor het succes. 84% van de respondenten verwacht dat de waarde van de inhoud in een abonnementsbox gelijk of hoger ligt dan de prijs die ze ervoor betalen. Gratis levering en loyaliteitsvoordelen worden door bestaande abonnees gewaardeerd, terwijl veel consumenten huiverig zijn om zich te binden aan lange termijn-abonnementen zonder flexibele opzegmogelijkheden.
Superbundelen als oplossing
Toch staan mensen er wel voor open: meer dan de helft (51%) van de niet-abonnees overweegt er in de komende drie jaar een te nemen voor verse of verpakte voeding. Over het algemeen verwacht 61% hetzelfde aantal abonnementen te behouden. Om de drempel te verlagen, zoals nodig blijkt, is de opkomst van ‘super bundling’ een opvallende trend. Dat concept voegt verschillende abonnementsdiensten samen in één platform.
Uit de studie blijkt dat 46% van de respondenten meer tijd zou besteden aan hun abonnementen als ze die centraal kunnen beheren. Bovendien zou 40% overwegen om extra diensten af te nemen. Telecombedrijven en banken worden als potentiële aanbieders van deze bundels gezien, naar de voorbeelden van Amazon Prime en Walmart+ maar ook het KBC Deals-platform in België. “Het is een voordeel als een vertrouwde partij superbundeling aanbiedt. Dat kan een bank of telco zijn, hoewel bekende retailers die rol ook kunnen vervullen”, aldus de studie.