In 2019 groeide de omzet van Belgische webshops tot ruim acht miljard euro. Meer dan twee miljard daarvan komt uit het buitenland, blijkt uit de jaarlijkse E-Commerce Barometer van The House of Marketing en sectorvereniging SafeShops. Beiden zien groot exportpotentieel, zeker in Duitsland. Ook de komst van Amazon en de coronacrisis kunnen e-commerce in ons land een stimulans bezorgen.
Tweerichtingsverkeer
Het vaak gehoorde negatieve verhaal dat de Belgische economie geld ziet verdwijnen naar buitenlandse webshops, verdient nuancering. Dat vindt Greet Dekocker, directeur van SafeShops.be: “Onze cijfers tonen aan dat Belgische webshops één vierde van hun omzet halen bij buitenlandse shoppers. Er bestaat dus wel degelijk een tweerichtingsverkeer: wij kopen in het buitenland, maar buitenlanders vinden ook hun weg naar Belgische webshops. Een zeer positief signaal dat de aantrekkingskracht van Belgische online handelaren bevestigt.”
De grootste omzet realiseren Belgische webshops in Frankrijk (bijna 28% van hun export), gevolgd door Nederland (18%), het Verenigd Koninkrijk (9,5%) en Duitsland (7,5%). “Eén van de sterktes van onze webshops is, dat ze standaard verschillende taalversies aanbieden: zeker Nederlands en Frans, vaak ook Engels”, zegt Dekocker. “Dat loont. Zelf denk ik dat er groot potentieel is in Duitsland: van leden hoor ik dat het een attractieve markt is. Bovendien wordt dat land wat minder bewerkt door Britse en Franse e-commercespelers. Dus het verdient zeker aanbeveling om ook een Duitse taalversie te voorzien. Daarnaast is er in het binnenland nog veel groeimarge.”
Drie transacties per seconde
De Belgische e-commercemarkt groeide vorig jaar tot 8,2 miljard euro, een stijging met 17% in vergelijking met 2018. Het aantal transacties steeg tot meer dan 85 miljoen, 22% meer dan het jaar voordien. Bovendien steeg het aantal online handelaren tot meer dan 29.000, een verhoging van 20%. “Elke dag komen er 13 webshops bij; elke seconde vinden er drie transacties plaats met een gemiddelde waarde van 96 euro”, zo schetst Julie Luppens van The House of Marketing de dynamiek in de Belgische onlinehandel.
De vertrouwde bankkaart is goed voor meer dan de helft van de transacties. “Deze betaalmethode is veel gebruiksvriendelijker geworden dankzij mobiele apps”, verklaart Lucas De Dycker van The House of Marketing. “Voor grotere bedragen grijpen mensen wel vaker naar de kredietkaart, die meer garanties biedt en hogere betaallimieten.” Beide kaarttypes zijn samen goed voor bijna 95% van de betalingen. Paypal en andere betaalapps volgen dus op zeer grote afstand.
De cijfers komen uit de vierde editie van de E-commerce Barometer van SafeShops en The House of Marketing: die brengt het Belgische onlinelandschap in kaart op basis van transactiedata van de betaalproviders. De data vertellen wat Belgische webshops verkopen – niet wat Belgische e-shoppers elders aankopen – en zijn bovendien een onderschatting: de omzet van Belgische bedrijven op buitenlandse marktplaatsen wordt niet meegerekend, de omzet van click&collect-aankopen – waarbij shoppers in de fysieke winkel afrekenen – evenmin.
“Geen schrik van Amazon”
Hoe Dekocker de toekomst ziet voor de Belgische e-commercebranche? Kan bijvoorbeeld de huidige coronacrisis een stimulans betekenen voor de online handel? “Dat is dubbel. Het kan nu inderdaad meer mensen aanzetten om de stap naar online aankopen te wagen, en we weten dat shoppers die het gemak van e-commerce éénmaal hebben ondervonden, snel overtuigd zijn. Maar anderzijds is er de economische realiteit: de voorraden komen uit de wereldwijde economie en daar ontstaan problemen. Niet voor niets heeft een speler als Coolblue zijn marketingacties teruggeschroefd en de prijzen verhoogd. En wat zal de reissector doen – waar de meerderheid van de boekingen ook online gebeurt? Het zal dus sterk verschillen per sector.”
Wel kan de komst van Amazon naar de Benelux een stimulans betekenen voor de hele e-commercebranche: “In andere landen hebben we gezien dat de start van een nieuwe marktplaats vaak een positief effect heeft op de verkopen van andere webshops, omdat de consument de gewoonte aanneemt om online op zoek te gaan. Veel leden ondervinden daarnaast dat het op zich een opportuniteit kan zijn om via Amazon of andere marktplaatsen te exporteren.”
Omzet Belgische e-commerce
Aantal transacties
Aantal Belgische webshops
(Grafieken: SafeShops/The House of Marketing)