Uit de BeCommerce Market Monitor blijkt dat zowel het aantal online aankopen als de totale online omzet voor het vijfde opeenvolgende jaar stijgt. BeCommerce verwacht dan ook dat de kaap van 11 miljard euro aan online omzet dit jaar doorbroken zal worden.
8,38 miljard euro
Tijdens de eerste drie kwartalen van 2019 spendeerden alle Belgen samen al 8,38 miljard euro online, een stijging met 6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen steeg in het derde kwartaal met 10% tot 26,5 miljoen. Vliegtuigtickets, concerttickets en pakketreizen maken nog steeds de top-3 uit van online uitgaven.
“Met nog 3 maanden op de teller komt die kaap van 11 miljard euro aan online bestedingen in 2019 nu wel heel dichtbij, zeker als je de bedenking maakt dat belangrijke koopmomenten zoals de eindejaarsperiode in combinatie met belangrijke online events zoals Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday nog niet inbegrepen zijn in deze cijfers. We hebben er dan ook het volste vertrouwen in dat de kaap van 11 miljard euro aan online bestedingen in 2019 doorbroken zal worden”, zegt algemeen directeur Sofie Geeroms in een persbericht.
Duurzaam shoppen
Uit het rapport blijkt verder dat twee derde van de consumenten bereid is om duurzaam online te shoppen. Ze zijn bereid langer te wachten op een pakketje, wanneer ze meerdere producten tegelijk bestellen en de artikelen gegroepeerd kunnen worden. Ruim de helft wil sowieso langer wachten, als dat leidt tot een duurzamer transport. Ze geven ook aan het pakket zelf te willen ophalen bij een afhaalpunt. “Waar we al langer merken dat webwinkels zelf steeds meer inspanningen doen om een duurzaam alternatief te vinden – bijvoorbeeld met creatieve oplossingen voor de last mile, zoals fietsleveranciers of kleine elektrische wagens, zien we nu ook de consumenten volgen”, zegt Geeroms.
Een laatste opvallende vaststelling zijn de regionale verschillen tussen Vlaanderen enerzijds en Brussel en Wallonië anderzijds. Vlamingen gaven tijdens de eerste negen maanden van het jaar gemiddeld 794,5 euro online uit, beduidend meer dan Walen of Brusselaars (gemiddeld 660,90 euro). In Vlaanderen werd er 5,2 miljard gespendeerd aan online aankopen, tegenover 3,2 miljard in Brussel en Wallonië samen. “Dit toont voor ons toch aan dat er nog heel wat opportuniteiten openliggen in Brussel en Wallonië”, besluit Geeroms. “In een zekere zin creëert aanbod ook vraag. We verwachten dan ook dat met de komst van onder andere Coolblue en bol.com in Franstalig gebied de marktdynamiek de komende maanden en jaren aangezwengeld zal worden.”