Uit de BeCommerce Market Monitor blijkt dat zowel het aantal aankopen op het internet als de totale online omzet tijdens het eerste kwartaal opnieuw fors zijn toegenomen.
Vooral diensten
In de eerste drie maanden van 2019 gaven alle Belgen samen 2,95 miljard euro uit online, een stijging met 8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen nam zelfs met 18% toe tot 27,1 miljoen. Diensten maken tweederde uit van de online bestedingen in België, vooral vliegtuigtickets en accommodatie, concerttickets en pakketreizen.
Ook bij de fysieke goederen stijgt het online aandeel: ongeveer 10% van de uitgaven voor producten verloopt via internet. Schoonheids- en verzorgingsproducten zijn voor het derde kwartaal op rij de sterkste stijger binnen de online bestedingen.
Shoppen via smartphone
Bij het online shoppen neemt de populariteit van de smartphone verder toe ten koste van desktop en tablet: op dit moment gebeurt zowat één online aankoop op zeven via de smartphone. Veruit het populairst blijft de laptop, die goed is voor meer dan de helft van de online bestedingen.
Bij de betaalmiddelen geniet Bancontact online het meeste vertrouwen van de Belgische consument: 52% van de afrekeningen in het eerste kwartaal vonden plaats via Bancontact online. Op de tweede plaats staat de kredietkaart en op drie PayPal.
Negen op de tien shoppers zijn over het algemeen zeer tevreden over hun online winkelervaring. Bij consumenten die voor het eerst online winkelen ligt de tevredenheid iets lager. Mensen zijn vooral zeer te spreken over de lage prijs, de tijdswinst en het gemak van thuis te bestellen. De verzendkosten worden dan weer als grootste nadeel genoemd.