Tijdens de eerste jaarhelft groeide de e-commerce in België met 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor.
11 miljard
In de eerste zes maanden van het jaar werd reeds 5,69 miljard euro online gespendeerd, een toename met 7 %. Zowel het aantal online betalingen als het uitgegeven bedrag stijgen voor het vijfde jaar op rij, stelt BeCommerce. “Als de e-commerce aan dit tempo blijft groeien, lijkt het erop dat we dit jaar de magische grens van 11 miljard euro zullen doorbreken”, meent Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce.
Reizen worden – net als de voorbije 2 jaar – het vaakst online aangekocht. Verder blijken ook tickets voor attracties en events heel populair online. Liefst 8 op 10 tickets voor attracties en events worden via internet aangekocht. De categorie “Health & Beauty” groeit het sterkst. Steeds meer mensen kopen schoonheids- en verzorgingsproducten online, wat resulteert in een toename van de uitgaven met 41% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Tevredenheid
Zo’n 90% van de online shoppers geeft aan tevreden te zijn over de winkelervaring. Ze waarderen vooral de lage prijs en het gemak van thuis te bestellen. Ook de tijdsbesparing is een belangrijke beweegreden om online te winkelen. Toch zijn er ook elementen waar shoppers minder enthousiast over zijn. De verplichting om op voorhand te betalen, de verzendkosten en het feit dat men de producten niet kan betasten, blijken de de grootste nadelen van shoppen op afstand.
Mensen gebruiken steeds vaker de smartphone om te shoppen ten koste van de desktop en tablet. Tijdens de eerste helft van het jaar werd 18% van de online aankopen gedaan via de smartphone. Bijna de helft (47%) gebeurt via een laptop. Bij de betaalmiddelen blijft Bancontact online het populairste betaalmiddel, goed voor een marktaandeel van zo’n 39%. Op de tweede plaats komt de kredietkaart met ongeveer 30%. Paypal staat met 14% op de derde plaats.