Daling door getrouwheidskaarten…
De Belg blijft de grootste gebruiker van kortingsbonnen in Europa, ook al ziet Highco DATA het aantal ingeruilde bonnen jaar na jaar teruglopen. In 2009 werden nog 155 miljoen kortingsbonnen verwerkt, in 2010 waren er dat nog bijna 144 miljoen en vorig jaar dus nog ‘maar’ 125 miljoen. Het bedrijf ziet daar twee verklaringen voor.
“De distributie zet steeds meer in op haar eigen getrouwheidssystemen“, zegt Evelyne Lekime van Highco DATA, “denk maar aan de Extra-kaart van Colruyt of de Plus-kaart van Delhaize. De distributie pusht de fabrikanten steeds meer om promotie-acties te organiseren die gelinkt zijn aan die systemen.”
…en meer fulfilment-acties
Daarnaast grijpen de fabrikanten zelf ook steeds vaker naar zogenoemde “fulfilment-acties” om de consument aan zich te binden. Bij dergelijke acties moet die consument na aankoop bijvoorbeeld streepjescodes verzamelen en opsturen om (een deel van) de aankoopprijs terugbetaald te krijgen. In 2011 verzamelde HighCo DATA op die manier 2,6 miljoen adressen van gezinnen (38% meer dan in 2010), goed voor een bedrag van 17,7 miljoen euro aan terugbetalingen, tegenover 16,8 miljoen euro het jaar voordien.
HighCo DATA Benelux behoort tot de HighCo groep, die vestigingen heeft in België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Luxemburg, Oekraïne, Polen, Slovakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. HighCo is gespecialiseerd in zowel online als offline marketingoplossingen voor de retail- en de FMCG-sector.