Belgen kopen almaar meer in buitenlandse webshops: vorig jaar zijn de online uitgaven over de grens zelfs met bijna 40% gestegen. Het gaat nu al om een bedrag van 5,5 miljard euro.
Vijfde plaats
Belgen shopten vorig jaar voor 5,5 miljard euro bij buitenlandse webshops, een stijging met 37,5% in vergelijking met 2020. Aankopen over de grens hebben nu een marktaandeel van 35,5%. Populaire webshops zijn die van Zalando, Zara, H&M, Amazon, Wish, Shein, AliExpress en uiteraard ook de Nederlanders Bol.com en Coolblue. België staat daarmee op de vijfde plaats in Europa.
Dat blijkt uit nieuw onderzoek in zestien landen van Cross-Border Commerce Europe, een platform dat internationale e-commerce in Europa stimuleert. Europeanen shoppen online steeds vaker over de landsgrenzen. In 2021 vertegenwoordigde de Europese online ‘cross-border’ markt een omzet van 171 miljard euro (exclusief reizen), een stijging van 17% vergeleken met 2020.
Het belang van lokale spelers
Luxemburgers doen meer dan 80% van hun onlineaankopen in een buitenlandse webshop. Daarmee staan ze op de eerste plaats in de rangschikking van zestien Europese landen. Dat heeft alles te maken met het feit dat Luxemburg klein is en over weinig sterke lokale spelers beschikt, terwijl een zeer groot percentage van de bevolking online actief is. Veel bezochte webshops zijn Bader.de, Maisondumonde.com, Next.lu, Hunkemöller.lu, Rueducommerce, Alternate, Maxitoys en Zooplus. 40% van de aankopen zijn kleding, schoenen en accessoires.
Op de zestiende en laatste plaats staan dan weer de Nederlanders: hier bedraagt het buitenlandse marktaandeel slechts 15,9%, goed voor een omzet van 4,8 miljard euro. De belangrijkste reden is het grote aanbod van sterke Nederlandse webwinkels, zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando is het favoriete buitenlandse online modeplatform van de Nederlanders.
Duitsland is e-commercekampioen
Het Verenigd Koninkrijk daalde tien posities in de rangschikking als gevolg van de Brexit. De omzet ging 12% lager en landde op 29 miljard euro. Britse klanten verliezen het vertrouwen in buitenlandse handel (-35%), anderzijds betekent de Brexit voor e-commerceverkopers meer belastingen, stijgende verzendkosten, vertragingen bij leveringen, nieuwe regelgeving en meer papierwerk.
Welke Europese landen hebben dan de sterkste internationale webshops? Duitsland is e-commercekampioen, met dank aan Zalando in de eerste plaats, maar ook aan Schwarz Group (Lidl) en About You. Ook Zweden heeft sterke internationale webwinkels: vooral de merken van de groep H&M zijn populair. Nederland staat op de derde plaats, met als sterkste spelers Euronics, Vistaprint (Cimpress) en Philips (Signify).