Europeanen shopten vorig jaar opnieuw vaker over de grens en dat geldt zeker voor de Belgen: zij kochten voor 6,4 miljard euro in buitenlandse webshops. Nederlanders daarentegen kopen vooral in lokale webwinkels.
Stijging voor internationale e-commerce
Belgen deden vorig jaar 39,5% van hun online aankopen in het buitenland, goed voor een omzet van 6,4 miljard euro. 42% van de Belgische online shoppers koopt wel eens iets in een buitenlandse webshop, blijkt uit nieuw onderzoek van Cross-Border Commerce Europe, een platform dat internationale e-commerce in Europa wil promoten.
Europeanen (in de zestien onderzochte landen) shopten vorig jaar opnieuw vaker over de grenzen: de online cross-border markt in de onderzochte landen was in 2022 goed voor een totale omzet van 179,4 miljard euro (exclusief reizen), een stijging van 4,8% in vergelijking met 2021. 27,3% van alle online aankopen in Europa zijn grensoverschrijdende aankopen, een jaar geleden was dat nog 26,8%.
Luxemburg versus Nederland
De kampioenen van het grensoverschrijdend shoppen zijn opnieuw de Luxemburgers: meer dan 80% doet onlineaankopen in het buitenland. Dat is te verklaren door het feit dat Luxemburg klein is en over weinig sterke lokale spelers beschikt, terwijl een zeer groot percentage van de bevolking online actief is. Zij shoppen op populaire platforms zoals Zalando, ASOS, Veepee, FNAC en Amazon.
Groot is het contrast met de Nederlanders, die slechts 15,2% van hun online aankopen doen bij buitenlandse webshops, voor een bedrag van 5 miljard euro. Dat heeft alles te maken met het grote aanbod van sterke Nederlandse webwinkels, zoals Bol.com, Coolblue, Wehkamp en AH. Zalando springt eruit als ’s lands favoriete buitenlandse platform.
Duitse webshops populair
In het Verenigd Koninkrijk daalt het aantal online aankopen over de grens al jaren, als gevolg van de Brexit. Britten besteden nog 17% van hun online aankopen, of 258 miljard euro, in buitenlandse webshops. Regelgeving en hogere verzendkosten zijn lastige drempels voor aankopen uit het buitenland, wat heeft geleid tot een daling met 8%.
Het land met de sterkste webshops (qua in het buitenland verkopen) is nog steeds Duitsland, met dank aan gerenommeerde merken als Bauhaus, Hugo Boss, HelloFresh, Zooplus en Zalando. Ook Zweden heeft een sterk internationaal onlineaanbod, met IKEA, H&M en Na-kd. Nederland staat op de derde plaats, met 66 webwinkels in de Cross-Border Top 500, onder andere dank zij Euronics, C&A en Philips (Signify).