Onder Europees gemiddelde
De stijging van het eindejaarsbudget is goed nieuws voor de Belgische retail en detailhandel. Twee op de drie Belgische consumenten menen dat hun koopkracht dit jaar stabiel is gebleven of zelfs lichtjes toegenomen. Al hoort daar wel de belangrijke kanttekening bij dat de enquête werd afgenomen voor het begrotingsakkoord dat de regeringsonderhandelaars vorig weekend afsloten. Vooruitblikkend naar 2012 steeg het aantal landgenoten dat voor zijn koopkracht vreest naar 47%, terwijl 6 Belgen op 10 denken dat we vandaag in een recessie zitten.
Ons land is daarmee een van de weinige in Europa waar dit eindejaar meer geld zal worden uitgegeven dan vorig jaar. Toch bevinden we ons nog altijd onder het Europees gemiddelde van 587 euro, stelt Deloitte, en zelfs nog een flink eind onder de 624 euro die we in 2007 spendeerden.
Liever cash dan cadeaubon
Op het verlanglijstje van de Belg prijkt cash geld op de eerste plaats. Na vier jaar heeft cash de onvermijdelijke cadeaubon van de toppositie verdrongen. Dat de cadeaubon over zijn hoogtepunt heen is, schrijft Deloitte toe aan twee elementen: de consument vindt de geldigheidsperiode om de bon in te ruilen te kort en het aanbod blijkt toch niet volledig te beantwoorden aan zijn wensen. Contant geld biedt op dat vlak onnoemelijk meer vrijheid: daar koop je mee wat je wil waar je wil wanneer je wil. Overigens wijst Deloitte erop dat 70% van de respondenten vorig jaar een of meer cadeaubonnen kreeg maar dat minder dan de helft (slechts 46%) die bonnen ook daadwerkelijk heeft verzilverd.
Opmerkelijk: er begint een kloof te groeien tussen wat we graag krijgen en wat we geven, zo blijkt nog uit de geschenkentop-10’s: zo is de helft van de Belgen van plan om cosmetica en/of parfum te schenken, terwijl slechts een kwart (27%) die ook het liefst zou krijgen…
WAT DE BELG HET LIEFST ZOU KRIJGEN… |
…EN WAT HIJ DENKT TE ZULLEN GEVEN |
1. Cash: 44% (was 2 vorig jaar) |
1. Cosmetica/Parfums: 50% (was 3 vorig jaar) |
2. Cadeaubonnen: 42% (was 1) |
2. Cadeaubonnen: 47% (was 1) |
3. Boeken: 40% (was 4) |
3. Massage/Spa/Lichaamsverzorging: 42% (NIEUW) |
4. Reis: 34% (was 8) |
4. Voeding & Drank: 39% (was 6) |
4. Restaurantbezoek: 34% (NIEUW) |
5. Cash geld: 36% (=) |
6. Juwelen/horloge: 30% (=) |
6. Chocolade: 33% (NIEUW) |
7. Kleding/schoenen: 29% (was 3) |
7. Boeken: 31% (was 2) |
8. Ticket voor theater, film, sport: 28% (NIEUW) |
8. Juwelen/horloge: 31% |
9. CD’s: 28% (was 10) |
9. Restaurantbezoek: 30% (NIEUW) |
10. Cosmetica/Parfum: 27% (was 5) |
10. CD’s: 30% (was 8) |