Uit een onderzoek in opdracht van BD myShopi blijkt dat 91% van de Belgen reclamefolders leest en er wekelijks gemiddeld 19 minuten aan besteedt.
Promoties en kortingbonnen
De enquête werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Profacts, dat 1017 meerderjarige Belgen ondervroeg over het gebruik van reclamefolders. De folders blijken gelezen te worden door jong en oud. “Het activerende effect van de folder op jongeren en ouderen is op veel vlakken gelijkaardig”, zegt Tim De Witte, CCO van BD myShopi. “Zowel papieren als digitale folders zetten alle leeftijdsgroepen aan tot het overwegen van aankopen, het ontdekken van nieuwe producten of het surfen naar de website van een winkel of merk.“
Kortingbonnen blijven populair bij de consument. In de voorbije drie maanden gebruikte 72% van de Belgen minstens één kortingbon. De meeste van die bonnen vonden de consumenten in een papieren reclamefolder. Verder blijkt dat 72% van de Belgische consumenten nog steeds een boodschappenlijstje gebruikt bij het winkelen. Een grote meerderheid hiervan houdt bij het opstellen van zo’n lijstje rekening met de aanbiedingen in reclamefolders.
Lokale handel
De afstand die iemand wil afleggen om te kunnen profiteren van een aanbieding hangt vanzelfsprekend af van het type product en de prijs. Voor promoties op dagelijkse aankopen zoals voeding, gaan consumenten meestal niet verder dan 5km. Voor elektronicadeals is de Belgische consument bereid 10 tot 20 km af te leggen.
“Producten als kleding, telefonie of elektronica zijn tegenwoordig online erg in trek. Voor kleinere lokale spelers is het niet altijd even gemakkelijk om op te boksen tegen de verschillende binnen- en buitenlandse e-commercespelers. De folder is een belangrijke schakel in lokale handel. Ons onderzoek toont aan dat de Belgische consument bereid is om zo’n 20 kilometer af te leggen voor interessante elektronicadeals. Dat toont aan dat de regionale focus van reclamefolders een factor is die de Belg bindt aan zijn lokale handelaars”, aldus De Witte in een persbericht.