Speelgoedfabrikant Mattel heeft voor de tweede keer een ongevraagd overnamebod van zijn Amerikaanse concurrent MGA Entertainment afgewezen. Nochtans kende de maker van Barbie al betere tijden.
Harde voorwaarden
Een jaar geleden lanceerde MGA-CEO Issac Larian een eerste keer een ongevraagd overnamevoorstel: toen werd hij wandelen gestuurd. Sindsdien zijn “de problemen bij Mattel alleen maar erger geworden”, zegt de man die vorig jaar ook een vergeefse poging deed om honderden speelgoedwinkels van het ter ziele gegane Toys’R’Us over te nemen. Nu klopt de producent van Bratz, L.O.L. Surprise en Little Tikes dus onlangs opnieuw aan bij de maker van Barbie, Fisher Price, Hot Wheels en American Girls, zo meldt de Los Angeles Times.
Een biedprijs noemde Larian niet (hij stelt voor die te laten bepalen door een investeringsbankier of een andere buitenstaander met kennis van de sector), maar hij beloofde de aandeelhouders wel “absoluut een premie” boven op de huidige koers.
Mattel heeft de toenadering ook nu weer afgewezen: de raad van bestuur van de speelgoedreus besliste unaniem “dat het voorstel niet in het belang van het bedrijf en zijn aandeelhouders” is, al zal het feit dat Larian enkele harde voorwaarden aan zijn bod koppelde ‑ zo wil hij zelf voorzitter en CEO worden van Mattel en zouden alle bestuursleden moeten opstappen “zonder bijkomende compensatie” ‑ daar ook wel voor iets tussenzitten.
Mattel in zwaar weer
Met een omzet van om en bij de twee miljard dollar moet MGA Entertainment zijn meerdere erkennen in Mattel, maar die laatste kampt wel al drie jaar op een rij met een dalende omzet en schrijft bovendien rode cijfers. Vorig jaar boekte het bedrijf een verlies van 531 miljoen dollar op een omzet van 4,5 miljard dollar.
Ook op de beurs gaat het Mattel niet bepaald voor de wind: de voorbije 12 maanden is de koers van het aandeel liefst 37% gedaald. Noteerde het aandeel vijf jaar geleden nog op een recordhoogte van 40 dollar, dan was dat begin deze week nog amper 10,81 dollar. Het nieuws dat het niet-beursgenoteerde MGA opnieuw interesse had getoond, gaf het aandeel intussen een boost met 6,38%, al is de weg terug nog lang voor Barbie & Co.