“Geen prijzenoorlog, wel sterke concurrentie”
Volgens de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten BABM is er vandaag zeker nog geen prijzenoorlog, “maar is er eerder sprake van een sterke concurrentie tussen de distributeurs; een teken van een open markt. De huidige markt wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van drie grote distributeurs die elk een specifieke positie innemen door een sterk accent te leggen op kwaliteit, assortiment en service.”
Wel wijst BABM-topman Thierry Van der Haeghen erop dat dit evenwicht in de toekomst wel eens kan veranderen “door de opkomst van een nieuwe speler, zoals Albert Heijn, op voorwaarde dat deze wil investeren en zo nationaal enig gewicht in de schaal kan leggen.”
België niet het “land van grote overvloed”
De BABM weerlegt alvast met klem dat de marges die de verschillende spelers in ons land hanteren hoog of abnormaal hoog zouden zijn, zoals sommige media meldden. “België is niet het land van grote overvloed zoals men wil laten uitschijnen… Indien in bepaalde gevallen de prijs voor de consument hoger is dan elders, zijn de kosten dat ook! In dat geval is dit gelinkt aan de arbeidskosten, energie, media, R&D,…”
Van der Haeghen wijst er ook op dat internationale prijsvergelijkingen altijd moeilijk te interpreteren zijn: “Zo houdt het prijsverschil van 12% tussen België en Nederland geen rekening met kortingbonnen, goed voor ongeveer 2%. Daarnaast is het prijsverschil tussen de Belgische winkels onderling veel groter dan het verschil tussen de gemiddelde Belgische en Nederlandse winkelformules.”
“Negatieve effecten op lange termijn”
De organisatie vreest alvast dat een eventuele prijzenoorlog – die volgens Nielsen niet uitgesloten is – “tot een drastische waardedaling in de sector zou kunnen leiden. Ook al kan de consument van een lagere prijs genieten op korte termijn, de negatieve effecten op lange termijn zijn substantieel.” De BABM vreest onder meer een sterk dalend productaanbod en een verminderde innovatie en marktdynamiek.
“De detailhandelaars zijn weliswaar de enige verantwoordelijken voor de prijszetting van producten in hun winkels, maar niettemin zou de hele toeleveringsketen getroffen worden door een dergelijke prijsdaling. De macro-economische gevolgen zouden onvermijdelijk een impact hebben op de staatsinkomsten en op de werkgelegenheid. Om die reden zullen we het debat over de competitiviteit van onze bedrijven niet uit de weg gaan”, aldus Thierry Van der Haeghen.
De BABM, opgericht in 1994, spreekt in naam van 43 leden-bedrijven uit België en Luxemburg, allemaal producenten van nationale en internationale FMCG-merken. Die 43 ondernemingen realiseren samen een omzet van 5,8 miljard euro en zijn naar eigen zeggen goed voor 36.900 directe en indirecte banen.