Dagje uit en/of zo efficiënt mogelijk
De handelsorganisaties zijn het er roerend over eens: de wintersolden kenden een tragere start dan vorig jaar. Opvallend: vooral in de winkels buiten de stadscentra is het vrij rustig. Grote winkelcentra deden het wel nog goed, maar “bij de rest was het bijlange zo druk niet als in de grote winkelstraten”, luidt het zowel bij Unizo als Comeos.
Volgens beide organisaties ziet de consument “de start van de solden almaar vaker als een heus dagje uit. Eerst wat koopjes jagen, daarna iets eten en als het kan nog wat van de stad genieten. Die combinatie vind je niet terug in de rand.”
Bij anderen speelt dan weer vooral het aspect ’tijd’ een rol: “De koopjesjager denkt bij het begin van de solden maar aan één ding: zo veel mogelijk winkels bezoeken in zo weinig mogelijk tijd“, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen in Het Nieuwsblad. “Vinden we onze zin niet in winkel A, dan lopen we snel de straat over naar winkel B.” Zonder dat we daarvoor de auto moeten nemen.
Brantano vond er iets op
Bij Brantano hebben ze daar iets op gevonden: “Tijdens de solden wil de klant vooral geen verloren moeite doen. Rijden ze naar één winkel, dan willen ze daar echt wel hun favoriete stuk vinden”, zegt algemeen directeur Stefaan Van Weyenbergh. “Wij geven ze die garantie door ze vooraf de mogelijkheid te geven om stukken te reserveren tegen een korting van tien procent. Het systeem kende een groot succes, zodat wij ook tevreden mogen zijn over de solden.”
Al zijn alle handelsorganisaties er wel van overtuigd dat de consument, eens de eerste soldendagen achter de rug, de baanwinkels terug zal vinden voor gerichte aankopen van stukken die ze nog missen.