Google voegt vanaf 23 november een nieuwe mogelijkheid toe aan zijn Maps-app: gebruikers kunnen vanaf dan beter inschatten hoeveel tijd ze aan de kassa zullen doorbrengen.
Klant wil vier minuten wachten
Lange wachtrijen aan de kassa zijn voor de meeste winkels een tweesnijdend zwaard: enerzijds beloven die rijen rinkelende omzetten, maar anderzijds wordt de klant er zelden vrolijk van. Een viertal minuten, zoveel tijd heeft de gemiddelde shopper over voor zijn aankoop. Duurt het wachten veel langer, dan laten we de winkelkar al eens staan, komen we niet of niet meer op hetzelfde tijdstip terug naar de winkel.
Net voor het begin van de drukke decembermaand voegt Google daarom nieuwe informatie toe aan zijn Maps-app: op basis van data uit crowdsourcing (in dit geval anoniem verzamelde locatiegegevens) kunnen klanten beslissen wanneer ze best nog even de supermarkt binnenwippen. Of wanneer beter niét.
Google richt zich met deze nieuwe functionaliteit ook en vooral tot de winkeliers, die ze ten gelde kunnen maken met een betere spreiding van het aantal klanten doorheen de dag. Uiteraard bestaat het risico dan wel dat klanten onbedoeld naar de concurrentie gestuurd worden, waar de wachtrij op dat moment korter is.
Ook op restaurant
De klant te vriend houden, ook aan de kassa, blijkt niet eenvoudig. Winkels wereldwijd experimenteren met kalmerende geuren, muziek en videoschermen aan de kassa om de klant goedgestemd te laten aanschuiven. Supermarktketen Carrefour voerde begin dit jaar nog de unieke wachtrij in al zijn hypermarkten in: klanten schuiven in één enkele rij aan tot ze doorverwezen worden naar de eerstvolgende vrije kassa. Het systeem wordt er door acht op de tien klanten positief onthaald, maar concurrenten Colruyt en Delhaize voerden het al snel terug af.
De kassawachttijd is vanaf Thanksgiving (dit jaar op 23 november) beschikbaar op Google Maps. Behalve kortere wachttijden in de supermarkt zal de app overigens ook toelaten om de gemiddelde wachttijd in restaurants en eetgelegenheden in te schatten.