Arvesta, het moederbedrijf achter de Aveve-winkels, is het slachtoffer van een zware cyberaanval. De winkels zijn inmiddels weer open, maar verder zijn er nog heel wat vraagtekens en onzekerheden, bevestigt woordvoerster Stephanie Deleul aan de RetailDetail-redactie.
Kassa’s buiten werking
Donderdag was Arvesta het doelwit van een gerichte en “zeer professionele” cyberaanval. Malware is binnengedrongen in het interne informaticasysteem van het bedrijf, en hoewel het antivirussysteem het probleem vrij snel wist te detecteren, werd op korte tijd moelijk veel schade aangericht.
In sommige fysieke winkels van Aveve stopten de kassa’s met werken omdat ze geen verbinding meer kregen met het netwerk. “Minder dan tien” van die winkels zagen zich dan ook genoodzaakt de deuren te sluiten, andere vestigingen zochten alternatieven en liet uitzonderlijk cashbetalingen of zelfs overschrijvingen toe.
“Niet te onderschatten”
Vandaag konden de winkels wel opnieuw openen, meldt Deleul op onze vraag. De website ligt wel nog plat, volgens de woordvoerster is dat preventief om de situatie in kaart te kunnen brengen en de verspreiding van het virus tot een minimum te beperken. Arvesta is de precieze omvang van de schade immers nog met “man en macht” aan het uitzoeken, ook bij de productiesites en de 1900 medewerkers van de groep.
Het moederbedrijf van Aveve hoopt zeer snel weer online te kunnen gaan, maar durft er geen timing op te plakken. “We weten ook van andere bedrijven dat zo’n cyberaanval, als die zeer professioneel gebeurt, niet te onderschatten valt. Het onderzoek loopt en we willen dan ook niet vooruitlopen.”
Hoewel er nog veel vraagtekens en onzekerheden zijn, is er voorlopig geen sprake van een datalek. Er zouden dan ook geen problemen met klantenkaarten of klantgegevens zijn.